Temat kształcenia naszych rodzimych pedagogów dawno już wyszedł poza wewnętrzną dyskusję pomiędzy specjalistami od kształcenia nauczycieli i jego mankamenty stają się przedmiotem komentarzy szerokiego kręgu osób bezpośrednio (nauczyciele i przyszli nauczyciele) lub pośrednio (uczniowie i ich rodzice) zainteresowanych jakością tego procesu.
Świat epoki cyfrowej żyje bardzo rozmaitymi problemami techniki,
informatyki, Internetu i wieloma innymi ważnymi sprawami. Rodzi to
nowe wyzwania i trudne problemy. Człowiek jednak żył, teraz i jutro
będzie żył w kontakcie z przyrodą i innymi żywymi organizmami. I będzie
pragnął poznać siebie samego. Czy można teraz mniej lub kiepsko uczyć
się biologii?
Prezentujemy kolejne propozycje zmian w szkole zgłaszane
przez praktyków z wieloletnim doświadczeniem w nauczaniu. Zachęcamy osoby zainteresowane dyskusją o rozwoju szkoły,
do przesyłania swoich pomysłów na adres redakcji Edunews.pl. Oto co proponuje
uczestnik szkolenia 8 strategii efektywnego uczenia
(się), które organizowaliśmy pod koniec czerwca.
Narzekamy, że polska szkoła jest mało kreatywna. Ale to może dlatego,
że tłumi kreatywność uczęszczającej do niej młodzieży, w efekcie czego
„produkuje” absolwentów, którym nic się nie chce, bo po co ma się
chcieć? Wyjście z tego pata? Nauczmy młodzież oglądać rzeczywistość przez
kreatywne okulary, zmieniać na lepsze co się da, robić swoje i najważniejsze - zadawać pytania!
Pojęcia ekonomiczne często są przez uczniów określane jako trudne i
niezrozumiałe. Umiejętność racjonalnego zarządzania domowym budżetem
jest jedną z podstawowych, jakie powinni posiąść młodzi ludzie, aby w
przyszłości stać się świadomymi konsumentami. Czy istnieje zatem sposób
na zachęcenie dzieci i młodzieży do poznawania zagadnień finansowych?
Od września szkoły mogą zrezygnować z tradycyjnych, papierowych
dzienników lekcyjnych i zastąpić je elektronicznymi. W lipcu Minister Edukacji Narodowej podpisała nowelizację stosownego
rozporządzenia w tej sprawie. Oznacza to, że rodzice będą mogli na
bieżąco – na przykład poprzez Internet - śledzić wyniki nauki swoich
dzieci, a także sprawdzać ich frekwencję na lekcjach.
Nie łatwo przekonać młodzież do czytania literatury pięknej, co potwierdzają badania. Zdecydowanie chętniej uczniowie sięgają po streszczenia, tzw. bryki dostępnę w Internecie. Z Krystyną Ślubowską, nauczycielem konsultantem Mazowieckiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli rozmawiamy o wyzwaniach związanych z nauczaniem języka ojczystego.