nowe technologie w edukacjiUczenie się z wykorzystaniem narzędzi XXI wieku nie jest jakąś kolejnąopcją rozwoju do wyboru przez władze oświatowe i szkolne. Tokonieczność dla uczniów, którzy muszą mieć szanse ukończyć szkoły ztakimi umiejętnościami, aby swobodnie konkurować na rynku pracy,lokalnym ale i globalnym. Uczniowie oczekują takiej edukacji i jaknajbardziej na nią zasługują.
 

debaty edukacyjneMarzenie o tym, aby nad naszą polską szkołą przeszło jakieś tormado i zmiotło to, co niedobre, a wmiotło to, co dobre – jest niestety, mało realne. A wszyscy jakby na to czekają: że coś się zmieni, poprawi, ktoś coś zadekretuje i uzyskamy wreszcie długo oczekiwany dobrostan oświatowo-edukacyjny. Warto wierzyć w życiu w różne rzeczy, ale nie warto tracić czasu na złudzenia!
 

debaty edukacyjneO wysiłku mówi się w szkole zdecydowanie zbyt mało lub nie tak jak potrzeba. Standardowe propozycje/polecenia formułowane przez nauczycieli, typu „musisz się uczyć więcej” lub „ucz się pilniej” dotykają niejako tematu podejmowania wysiłku, ale brzmią mało zachęcająco i nie działają na wyobraźnię dzieci (ani młodszych, ani starszych!).
 

debaty edukacyjneNabór na studia już trwa w najlepsze. Tysiące młodych ludzi zastanawia się nad kierunkiem swojego rozwoju. Od kilku lat wśród najpopularniejszych kierunków studiów znajduje się również pedagogika. Pomyślałam: co bym zrobiła, gdybym dziś miała przygotowywać się do studiów na kierunku pedagogicznym. Co się składa na dobrego pedagoga?
 

debaty edukacyjnePolska szkoła tkwi wyraźnie w okowach XX-, a nawet także XIX-wiecznego nauczania. Właśnie nauczania, a nie edukacji, bo ta w swej naturze rodziła się pod koniec minionego stulecia i oznacza (a przynajmniej powinna), najkrócej mówiąc, integralne zespolenie działań dydaktycznych i wychowawczych, wyzwolonych od uczenia się na pamięć.
 

nowe technologieBezsensowności nie brakuje w życiu, a zatem i szkoła nie jest ich pozbawiona. Wielu poszukuje sensu w życiu, ale tu nie o ten wielki, filozoficzny sens życia chodzi, a raczej o zrozumienie, że uczenie się faktów, dat, terminów, nazwisk itp., uciekające szybko z głowy oraz cała dotychczasowa „wiedzowa” szkoła traci swój sens w epoce cyfrowej.
 

debaty edukacyjneW Polsce toczy się spór o „Traktat lizboński”, ale to jest wielka polityka. W środowisku oświatowym zaś dyskutuje się o „Strategii lizbońskiej”, która ożywiła debatę nt. zakresu i znaczenia pojęcia kompetencji w edukacji oraz kluczowych kompetencji i koniecznych treści uczenia się w szkole XXI w. Czego powinna uczyć dziś szkoła i do czego przygotować?
 

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie