debaty edukacyjneNiektórzy twierdzą, że nie pieniądz czy władza, ale ludzkie pragnienia i dążenia rządzą światem. Jeśli jest to prawdą, to zastanówmy się, czy nie warto w szkole więcej, szerzej i mocniej o nich mówić i zabiegać o osiąganie sukcesów przez uczniów? Warto zapytać: Dlaczego edukacja powinna nastawiać się na sukces, swój szkolny, ale przede wszystkim uczniów?
 

debaty edukacyjneSpróbujmy zastanowić się nad fundamentalnymi założeniami edukacji. Pierwsze, moim zdaniem powinno brzmieć tak: każde dziecko ma prawo być szczęśliwe, zdrowe i mądre, nawet kiedy chodzi do szkoły. A drugie, niemniej ważne: w szkole dzieci powinny mieć szanse uczyć się zgodnie z posiadanym profilem uczenia się (zwłaszcza dzieci małe, wkraczające do szkoły). Co to oznacza?
 

debaty edukacyjneTak zwane „przełomy” w różnych dziedzinach nauki i techniki, wyznaczające kamienie milowe w rozwoju cywilizacji, to często powrót do idei znanych, ale zapomnianych lub odkrywanych na nowo, wzbogaconych o doświadczenia i wiedzę czasów współczesnych. Tak też jest w przypadku sztuki skutecznego uczenia się i zapamiętywania.
 

debaty edukacyjneSzkolna edukacja w demokratycznym, wolnym kraju domaga się poszukiwania systemu kształcenia dopasowanego do demokracji, wolności i potrzeb obywatelskiego społeczeństwa. Stąd pytania o demokratyczną szkołę. Jaka ona powinna być w demokratycznym, wolnym, obywatelskim kraju? Na czym polega równość osób w takiej szkole?
 

debaty edukacyjnePrezentujemy kolejne propozycje zmian jakościowych w szkole zgłaszane przez praktyków z wieloletnim doświadczeniem w nauczaniu. Zachęcamy zainteresowanych debatą na temat kształtu polskiej oświaty, do przesyłania na adres redakcji swoich pomysłów. Oto co proponuje uczestnik szkolenia 8 strategii efektywnego uczenia (się), które organizowaliśmy pod koniec czerwca.
 

system oświatyIndywidualizm, rzecz piękna, acz są społeczności nauczycielskie wrogie temu, wrogie współpracy i indywidualistom, szczególnie jeśli szkolni indywidualiści osiągają sukcesy i ogromną wdzięczności społeczności uczniowskiej i rodzicielskiej. Jak zatem być tym indywidualistą w polskiej szkole? Jak docenić, a nie karać indywidualistów?
 

debaty edukacyjneOd dawna wiadomo, że uczelnie wyższe (i publiczne i prywatne) produkują hurtemniedouczonych studentów. Kolejne raporty wskazują, że średnipoziom wykształcenia absolwentów uczelni jest niski i blado wypadamy natle innych krajów. Problem leży oczywiście głębiej – bo już szkołyponadgimnazjalne stawiają często na ilość, a nie jakośćedukacji.
 

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kinga napisał/a komentarz do Nauczyciele – luka pokoleniowa
To prawda. Bardzo dobry artykuł. Młodzi nauczyciele w polskich szkołach są niemile widziani, a jeśli...
Ppp napisał/a komentarz do Polacy coraz bardziej obojętni na ekologię?
Co w tym dziwnego? Ekologia musi być wprowadzana w życie tak, by była dla ludzi prosta, tania i nie ...
Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie