Z jaką prędkością leci spadająca gwiazda? Co się stanie, jak wyjdę ze skóry? Czy każdy z nas jest niepowtarzalny? Czy komórki nerwowe mogą robić błędy? To tylko przykłady z niekończącej się listy pytań, które często zadają dzieci i domagają się odpowiedzi – najczęściej od swoich rodziców. Ciekawość dziecka jest niezmierzona, powinniśmy zadbać o to, aby nie została ona wyrugowana przez szkołę.

Realizacja projektów w klasach I-III nie powinna sprawiać nauczycielom kłopotów, ponieważ pozwala na elastyczną pracę z dziećmi wokół jednego zagadnienia tematycznego przez dłuższy czas. Nie musimy się spieszyć, a planując zadania w projekcie należy mieć na uwadze realizację podstawy programowej dla I etapu edukacyjnego. projekt w klasach młodszych powinien angażować wszystkie zmysły dziecka, wiązać w całość różne dziedziny edukacji, czyli być najprawdziwszym nauczaniem zintegrowanym. To oznacza również konieczność uwzględnienia dziecięcych zainteresowań i pomysłów. Dzięki temu mamy szansę osiągnąć sukces edukacyjny przy maksymalnym zaangażowaniu małych uczniów.

Jak rozwijać u uczniów logiczne myślenie i umiejętności matematyczne? Koniecznie z wykorzystaniem kolorowych kubków. Dzieci uwielbiają uczyć się poprzez praktyczne działanie, ruch, manipulacje, a kubeczki im to zapewniają. Podczas ćwiczeń ćwiczymy także rozróżnianie kolorów, orientację przestrzenną i percepcją wzrokową. Jak ćwiczyć?

Czy zdarza się Wam, podczas długiej rozmowy telefonicznej lub niezbyt zajmującego wykładu czy szkolenia, bezwiednie uruchomić długopis i snuć na kartce bajeczne, rozwijające się wzory? Czasem powstają wtedy całe rysunkowe opowieści, które generuje nasza podświadomość z zapisanych wewnątrz naszej psychiki obrazów, doznań, z rodzaju naszej wrażliwości…

Edukacja muzyczna w publicznych szkołach podstawowych (nie mówimy o tych muzycznych), kuleje nie od dziś. Urzędnicy i ministrowie edukacji narodowej nie dostrzegają potencjału ogólnorozwojowego tego przedmiotu. Nie kładzie się nacisku na edukację muzyczną nauczycieli, bo przecież to taki „michałek”, a nie „prawdziwy” przedmiot. A przecież mogłoby być zupełnie inaczej.

Informatyka. Nauczyciel: Co z Nimi robić? Znowu się będą męczyć jak każę im napisać tekst w edytorze. Z arkuszem to już lepiej nie będę ryzykował, bo okaże się ze w ogóle go nie znają. Grafika ? Zaraz mi porobią memy z lekcji, albo Snapy i pójdzie w świat. Ech, to może po prostu zamiast się przejmować pojedziemy tematami z książki. Co tam jest do roboty? „Obrazy czarno-białe i jednobarwne”. Ogarniemy zapis cyfrowy kolorów, palety barw, później: kartkówka i sprawdzian i jakoś to poleci do przodu…

Utrwalanie symboli wielkanocnych, poszerzanie słownictwa związanego z nadchodzącymi świętami może być nie tylko skuteczne, ale przede wszystkim kreatywne i atrakcyjne dla uczniów. Jak to zrobić? Warto wykorzystać w tym celu ulubiony gadżet dzieci w młodszych klasach, czyli spinnery.

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie