W literaturze metodycznej szczególnie dotyczącej pracy z dziećmi w młodszym wieku szkolnym, brakuje obecnie nowych, a zarazem interesujących i efektywnych opracowań ćwiczeń, zabaw i gier pomocnych w rozwijaniu zainteresowań, zdolności i talentów oraz postawy twórczej uczniów. Człowiek jest twórczy wówczas, gdy nie ogranicza się do naśladowania innych, ale daje coś od siebie, zarówno w przypadku ucznia jak i nauczyciela. Osoby myślące w sposób twórczy, mają dużo pomysłów, odkrywają więcej nowatorskich rozwiązań.
Kostki do gry na języku polskim
Kostki do grania można z powodzeniem wykorzystać nie tyko na matematyce, np. do nauki dodawania lub mnożenia, ale także na innych przedmiotach. 20 pomysłów na ich wykorzystanie na języku polskim znajdziecie w ebooku „Turlane lekcje, czyli kostki na polskim”, który przygotowany został przez pięć nauczycielek poszukujących pomysłów na ciekawe lekcje.
Stop dokuczaniu - materiały dla nauczycieli
Dokuczanie to powtarzające się, celowe złe traktowanie innych, sprawianie im przykrości, ranienie ich. Może zdarzyć się każdemu, w każdym miejscu, w którym przebywają uczniowie - w szkole, domu i oczywiście w Internecie. Zjawisko to nie omija szkół i stąd warto zajrzeć na stronę internetową oraz skorzystać z publikacji i poradników przygotowanych w ramach kampanii edukacyjnej Cartoon Network "Bądź kumplem, nie dokuczaj".
Jak projektować zajęcia z dziećmi?
Z jaką prędkością leci spadająca gwiazda? Co się stanie, jak wyjdę ze skóry? Czy każdy z nas jest niepowtarzalny? Czy komórki nerwowe mogą robić błędy? To tylko przykłady z niekończącej się listy pytań, które często zadają dzieci i domagają się odpowiedzi – najczęściej od swoich rodziców. Ciekawość dziecka jest niezmierzona, powinniśmy zadbać o to, aby nie została ona wyrugowana przez szkołę.
Jak pracować z małymi dziećmi projektowo?
Realizacja projektów w klasach I-III nie powinna sprawiać nauczycielom kłopotów, ponieważ pozwala na elastyczną pracę z dziećmi wokół jednego zagadnienia tematycznego przez dłuższy czas. Nie musimy się spieszyć, a planując zadania w projekcie należy mieć na uwadze realizację podstawy programowej dla I etapu edukacyjnego. projekt w klasach młodszych powinien angażować wszystkie zmysły dziecka, wiązać w całość różne dziedziny edukacji, czyli być najprawdziwszym nauczaniem zintegrowanym. To oznacza również konieczność uwzględnienia dziecięcych zainteresowań i pomysłów. Dzięki temu mamy szansę osiągnąć sukces edukacyjny przy maksymalnym zaangażowaniu małych uczniów.
Kubeczkowa matematyka
Jak rozwijać u uczniów logiczne myślenie i umiejętności matematyczne? Koniecznie z wykorzystaniem kolorowych kubków. Dzieci uwielbiają uczyć się poprzez praktyczne działanie, ruch, manipulacje, a kubeczki im to zapewniają. Podczas ćwiczeń ćwiczymy także rozróżnianie kolorów, orientację przestrzenną i percepcją wzrokową. Jak ćwiczyć?
Od wnętrza do obrazu, od obrazu do wnętrza, czyli arteterapia wizualna
Czy zdarza się Wam, podczas długiej rozmowy telefonicznej lub niezbyt zajmującego wykładu czy szkolenia, bezwiednie uruchomić długopis i snuć na kartce bajeczne, rozwijające się wzory? Czasem powstają wtedy całe rysunkowe opowieści, które generuje nasza podświadomość z zapisanych wewnątrz naszej psychiki obrazów, doznań, z rodzaju naszej wrażliwości…