Sidebar

02
Pt, Maj

(C) Edunews.pl

Zrodzony z buntu przeciw szaroburej edukacji „po najprostszej linii oporu” blog ZamiastKserowki.edu.pl cieszy się nieustannie ogromną popularnością wśród nauczycieli. Jak okazuje się, jak się chce, to można w polskiej szkole realizować najwyższej jakości edukację i wcale nie trzeba do tego mieć super wyposażonej pracowni. Liczy się przede wszystkim pomysł na lekcje.

(C) Edunews.pl

Zaniedbaliśmy w szkołach nauczanie muzyki. To znaczy formalnie niby jest, ale głównie uczymy historii i teorii muzyki (czyli znów zawracamy głowę faktami), a powinniśmy przecież muzykować, bo wówczas takie lekcje rozwijają. Muzykowanie w szkole wcale nie jest trudne, można takie zajęcia poprowadzić na dziesiątki sposobów. Można skorzystać z wielu sprawdzonych metod prowadzenia zajęć.

fot. ZSS w Kowanówku

W jaki sposób nauczyciel może skuteczniej realizować w swojej szkole programy edukacyjne i treści podstawy programowej? Odpowiednio dobrane i estetycznie wykonane pomoce dydaktyczne stanowią źródło bodźców sensorycznych i podnoszą efektywność stosowanych metod nauczania. W Zespole Szkół Specjalnych w Kowanówku pomocy dydaktycznych mamy już tak wiele, że przy współpracy innych nauczycieli zorganizowałyśmy wystawę prac, w świetlicy szkolnej. Uczniowie byli zachwyceni, a nauczyciele chętnie korzystają z naszej bazy pomysłów.

fot. Agata Baj

Dwadzieścia lat temu zafascynował mnie potencjał naszego mózgu – doskonałego „narzędzia” do uczenia się. Zaczęłam szukać książek o sposobach na uczenie się. Wtedy nie znalazłam ich wiele, w księgarniach nie było więcej niż dziesięć tytułów dotyczących efektywnego uczenia się. Jeden z nich okazała się prawdziwym skarbem – "Rusz głową" Tony Buzana. Potem "Mapy twoich myśli" tego samego autora. I tak się zaczęła moja wielka miłość do map myśli.

fot. Superbelfrzy RP

Dialog w edukacji wczesnoszkolnej jest kluczowy dla całego procesu uczenia się dziecka. Język i porozumiewanie się są szczególnie istotne, gdy myślimy o wyzwaniach, które stoją przed nami w relacjach nauczyciel-uczeń. Język wspomaga myślenie. Pytania uruchamiają rozmowę, poprzez którą możemy kultywować naturalną i spontaniczną potrzebę dzieci do dzielenia się swoimi doświadczeniami – powiedziała prof. UW dr hab. Małgorzata Żytko w wykładzie inauguracyjnym INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2016.

fot. domena publiczna - Pixabay.com

Lubicie uczyć matematyki? Piąte webinarium Superbelfrów skierowane było do nauczycieli, którzy poszukują ciekawych pomysłów na matematykę w edukacji wczesnoszkolnej. Nauczycielki edukacji szkolnej wiedzą, że dzieci lubią uczyć się poprzez zabawę i uwielbiają ruch. Posadzenie ich w ławkach szkolnych na całe 45 minut to dla najmłodszych uczniów bardzo duże wyzwanie i ograniczenie. Pozwólmy dzieciom myśleć!

fot. Fotolia.com

Nowe modele dydaktyczne zmieniają dotychczasowe formy pracy. Coraz częściej obecne są w naszych klasach metody oparte na modelach WebQuest, Challenge Based Learning, Action Learning, Cooperative Inquiry i Growth Mindset. Nauczyciele coraz chętniej wykorzystują w swoim warsztacie filozoficzne dociekania według Matthew Lipmana, metodę PMI, czy model Canvas, a ostatnio również Design Thinking. Wszystkie łączą cechy charakteryzujące dydaktykę, którą niemiecki pedagog Horst Siebert określa mianem dydaktyki upowszechniania, wyznaczając tym samym cel transformacji dotychczasowego modelu edukacji.

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Rafał Kapica napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
tak tablice są bardzo dobrym rozwiązaniem - polecam
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Świetnie, nareszcie! Acz poprzez 'reductio ad absurdum' niestety (starożytnym wystarczyło że wyobraz...
Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie