Czy edukacja obywatelska może przyczynić się do zwiększenia spójności społecznej? Na to
pytanie odpowiedzi szukali uczestnicy europejskiej sieci organizacji
zajmujących się edukacją obywatelską, którzy spotkali się na początku
grudnia w Wilnie podczas międzynarodowej konferencji NECE - Networking European
Citizenship Education.
Zazwyczaj przestrzenie edukacyjne projektowane są – niestety – bez udziału tych najbardziej zainteresowanych, czyli uczniów. A szkoda, bo środowisko, w którym się uczymy, wpływa istotnie na efektywność nauki. Niedługo
przekonamy się, jak mogą wyglądajć wymarzone klasy , stworzone przez uczniów
w III edycji ogólnopolskiego konkursu plastycznego Klasa ze Snów .
Teraz chyba nikt nie może powiedzieć, że edukacja ekonomiczna jest nudna. Prowadzenie własnej firmy, problem dziury budżetowej, udział w wyborach
czy też wpływ gospodarki socjalistycznej na współczesną Polskę - to
tematy drugiej edycji konkursu na komiks i animację o tematyce
ekonomicznej organizowanego przez Fundację FOR we współpracy z Bankiem
Zachodnim WBK.
Edukacja ekologiczna może być świetną okazją do praktycznych działań,
które rozwijają u uczniów szeroki zakres umiejętności, np. współpracy w grupie, planowania, komunikacji i innych. Wymyślenie i
przeprowadzenie autorskich projektów uczniowskich może przynieść o
wiele więcej korzyści niż cały cykl zajęć prowadzonych w klasie
szkolnych. Warto być „Aktywnym z natury”.
Młodzi ludzie na co dzień spotykają się z różnorodnością kulturową, a
swoimi decyzjami – konsumenckimi i obywatelskimi, wpływają na to, co
dzieje się w różnych regionach geograficznych. Spodnie uszyte w Azji,
banany z Ameryki Południowej, kultura popularna z USA, polskie wojsko w
Afganistanie, reklamy z Wielkiej Brytanii i obiad w barze u Chińczyka –
to dziś nasza globalna codzienność.
Jedną z bolączek edukacji przedsiębiorczości w polskich
szkołach jest przeładowanie teorią. Zajęcia często są prowadzone przez nauczycieli, którzy nie mają
doświadczeń w biznesie. Nie lepiej jest z kształceniem
studentów. Tu również dominuje teoria. Warto zatem brać udział w inicjatywach, które uzupełniają braki i kształcą
praktyczne umiejętności przydatne w życiu.
Umiejętność gospodarowania środkami finansowymi należy do
najważniejszych kompetencji życiowych. Edukacja finansowa młodych
konsumentów jeszcze na etapie szkolnym, wpływa istotnie na ich postawy
w dorosłym życiu. Pozwala mieć pewność, że w przyszłości unikną wielu
problemów mających źródło w niedostatecznej wiedzy na temat własnego
portfela.