E-learningiem zajmuję od ponad 5 lat i wydaje mi się, że trochę się już
na nim znam. W ostatnim roku pojawiła się we mnie pewna podstawowa wątpliwość: czym właściwie jest e-learning. Zaczęło się od
przypadkowego spotkania w pociągu. Poznałem osobę, która zajmuje się
e-learningowymi szkoleniami dla biznesu, zaczęliśmy wymieniać się
doświadczeniami...
Studenci amerykańscy coraz częściej wybierają na uczelniach kursy online
niż zajęcia stacjonarne. Zdaniem analityków firmy badawczej Ambient
Insight, do 2015 liczba studentów online zrówna się z liczbą studentów
uczęszczających na wykłady. W opublikowanym raporcie przedstawiono
trendy dotyczące szkolnictwa wyższego i średniego w Stanach
Zjednoczonych.
Niektóre źródła szacują, że ponad 80% nauki ma miejsce w pracy, a nie na
poziomie edukacji wyższej lub podyplomowej. Aby utrzymać swe znaczenie
dla rozwoju kapitału ludzkiego przyszłych pracowników, kształcenie musi
zostać ściśle powiązane z procesem pracy i stać się integralną częścią
codziennych zajęć pracowników i kadry kierowniczej.
Edukacja online rozwija się w Polsce od wielu lat, także w polskiej
szkole. Do tej pory mogła się rozwijać jedynie na zasadzie eksperymentu. Resort edukacji chce zmienić obowiązujące prawo
i pozwolić na prowadzenie części zadań edukacyjnych w formie
e-learningu. Sekretarz stanu w MEN Krystyna Szumilas wskazuje, że ma to
być uzupełnienie procesu dydaktycznego.
Na międzynarodowej konferencji EDUCA (1-3.12.2010) w Berlinie,
przedstawiono wyniki pierwszych w Polsce badań na temat motywacji w e-learningu. Celem badania, przygotowanego przez firmę
Dom Szkoleń i Doradztwa oraz Instytut Psychologii Uniwersytetu
Jagiellońskiego, było poznanie czynników wpływających na motywację
wewnętrzną kursantów.
Liczba entuzjastów szerszego wykorzystania technologii w edukacji
będzie rosła, ponieważ postęp technologiczny będzie wymuszał
zmiany w świadomości i praktyce edukacyjnej w różnych wymiarach. Ale stary system edukacji nie ewoluuje tak szybko, jak
zmienia się technologia. I tak ujawniają się bariery, z którymi
nowoczesna szkoła musi sobie poradzić.
Można prognozować w najbliższych dwóch dekadach zmianę modelu szkolnego w
Polsce pod wpływem oddziaływania sił demograficzno-finansowych i
rozwoju technologicznego. Wcześniej prawdopodobnie nastąpi również
zmiana modelu nauczania. A to za sprawą rosnących zasobów edukacyjnych w
Internecie i ich wykorzystania do nauki online, czyli e-learningu.
Ostatnie komentarze