Dwie amerykańskie uczelnie ze ścisłej światowej czołowki uniwersyteckiej – Massachussets Institute of Technology (MIT) i Harvard – postanowiły wspólnie stworzyć największy na świecie serwis otwartych kursów online, dostępnych dla każdego mieszkańca globu posiadającego dostęp do internetu. Na inicjatywę nazwaną edX uczelnie przeznaczyły 60 milionów dolarów.
Przynajmniej jeden przedmiot online
E-learning nie wydaje się być łatwą formą uczenia się. Wymaga przecież wiele samodyscypliny, aby poświęcić swój (cenny) czas na naukę przed komputerem (zwłaszcza gdy jest tyle innych spraw w sieci, które wydają się być ciekawsze...). O ile na poziomie akademickim studenci potrafią i chcą korzystać z kursów online, ta metoda nie była jeszcze stosowana na szerszą skalę na niższych poziomach kształcenia. Może trzeba spróbować?
Katalizatory e-learningu szkolnego
Bogactwo narzędzi i oprogramowania (powoli także w języku polskim) skłania do głębszego przemyślenia miejsca nauczania zdalnego w systemie oświaty. Zwłaszcza, że notoryczne trudności z finansowaniem oświaty publicznej będą skutkowały dalszymi poważnymi i najczęściej bardzo przykrymi dla nauczycieli, uczniów i rodziców zmianami w szkolnictwie. Warto podkreślić, że problem finansowania oświaty publicznych nie dotyczy jedynie Polski, ale większości krajów świata, stąd poszukiwanie rozwiązań związanych z e-learningiem wydaje się być na miejscu.
Czy e-learning w Polsce nadal tylko raczkuje?
Blisko trzy czwarte polskich studentów uważa, że krajowe uczelnie nie są przygotowane do prowadzenia dobrych studiów w e-learningu. Jednocześnie blisko połowa badanych wybrałaby właśnie taką formę zdobywania wykształcenia. Większość przewiduje też, że w przyszłości studia w e-learningu zastąpią tradycyjną naukę – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie Polish Open University.
Najlepsze blogi i wiki 2011
Edublog to platforma blogowa dedykowana szkołom, która zapoczątkowała w 2004 r. inicjatywę nagradzania najlepszych edukacyjnych witryn społecznościowych nagrodą Edublog Awards. Cel przyznawania nagród jest prosty – promować i demonstrować, w jaki sposób media społecznościowe mogą służyć edukacji na każdym z jego etapów.
Pięć trendów w e-learningu szkolnym
Przez ostatnie kilka lat wdrażanie technologii w szkołach nabrało rekordowej dynamiki dzięki tabletom, laptopom, sieciom społecznościowym, a także kursom e-learningowym, które zadebiutowały w klasach. Jak przewidują eksperci, trend edukacji online będzie wzmacniał się także w 2012 roku, kiedy wdrażanie narzędzi e-learningowych wpłynie na wszystkie aspekty doświadczeń edukacyjnych i administracyjnych.
Nie bój się e-learningu
Swobodne decydowanie o czasie i miejscu nauki. Tempo pracy dostosowane do indywidualnych potrzeb. Możliwość nauki w domu, bez konieczności wyjazdów szkoleniowych. Oszczędność czasu i pieniędzy, przy jednoczesnym zdobywaniu solidnej wiedzy informatycznej. To tylko niektóre z atutów bezpłatnych szkoleń e-learningowych, w których mogą uczestniczyć nauczyciele przedmiotów nieinformatycznych z całej Małopolski dzięki projektowi „Doskonalenie zawodowe nauczycieli w dziedzinie technologii informacyjnej” (DZN).