Po co młodemu człowiekowi znajomość komputera i
technologii cyfrowych? Czy wystarczy, że po ukończeniu szkoły średniej
będzie potrafił na komputerze pisać, liczyć, rysować, tworzyć prezentację i
komunikować się w sieci? Chyba nie. Przecież ci „cyfrowi tubylcy“ mogą znacznie więcej. Grają
w gry? Dlaczego w szkole nie uczą się, jak stworzyć własną grę?
Od przedszkola do innowatora
Zmiana sposobu kształcenia uczniów i studentów jest jednym z warunków
rozwoju kreatywności i innowacyjności społeczeństwa - uznali
uczestnicy debaty "Strategia rozwoju polskiej nauki", która odbyła się
23 listopada podczas konferencji "Przez edukację - do
innowacji. Od przedszkola do innowatora" zorganizowanej przez Fundację Polskiego Godła Promocyjnego Teraz Polska.
Jakiej matematyki potrzebujemy w epoce cyfrowej?
Program nauczania matematyki oparty jest na arytmetyce i algebrze. Wszystko prowadzi do jednego zagadnienia: analizy matematycznej. Tymczasem na tym miejscu powinna znaleźć się statystyka. Dziś potrzebujemy przejść z matematyki klasycznej, "analogowej" do nowoczesnej, „cyfrowej“ - przekonuje Profesor Arthur Benjamin, w wystąpieniu z serii TEDTalks.
Komórki, nie tylko szare, na zajęciach
Telefon komórkowy zaliczony został przez pedagogów i dyrekcję szkół do
głównych wrogów szkolnej edukacji. Czy słusznie? Można dostrzegać
negatywne strony jego obecności na zajęciach, ale wówczas nigdy nie dostrzeżemy w nim
narzędzia, za pomocą którego można uczyć. Na szczęście są na świecie
nauczyciele, którzy używają telefonów w klasie, aby mimo
wszystko... uczyć.
Cyfrowe podręczniki ostatecznie zwyciężą?
Nowoczesne technologie wprowadziły nowy wymiar uczenia się i interakcji pomiędzy uczestnikami procesu edukacji, co może okazać się przełomowe w dobieraniu narzędzi służących zgłębianiu wiedzy i uczeniu się umiejętności. Aktywność i współpraca uczniów, którą trudno osiągnąć wykorzystując papierową publikację, może być stosunkowo łatwo osiągnięta w przypadku narzędzi wirtualnych.
Wszystkie dzieci są utalentowane
Talent pedagogiczny to... umiejętność pomagania dziecku w odnalezieniu
jego talentów i mocnych stron oraz oparcie na nich pracy dydaktycznej i
wychowawczej. Rozpoznanie talentów i oparcie na nich pracy w szkole, to klucz do sukcesu i nauczyciela i samego ucznia. Można śmiało mówić, że wszystkie dzieci w
szkole są utalentowane – każdy ma tylko inny talent.
Telefony komórkowe dostarczą wiedzę
Szkolnictwo coraz bardziej otwiera się na pomysł wykorzystania
telefonów komórkowych w edukacji. Nic dziwnego, skoro w
Stanach Zjednoczonych (i na pewno gdzie indziej również) młodzi ludzie używają telefonów przez większą część dnia – od pobudki po
ustawienie budzika, gdy kładą się spać. Dlaczego zatem nie użyć masowo tych komputerów w nauczaniu?