Druga część modelu rozwoju zawodowego prof. Wiliama Dylana skupia się na
środkach - jak wspierać nauczycieli i pomagać im w większym
stopniu wykorzystywać ocenianie pomagające się uczyć podczas zajęć. Z 10-letniej współpracy naukowca z nauczycielami wynika, że
największe znaczenia mają: wybór, elastyczność,
małe kroki, odpowiedzialność i wsparcie.
Ocenianie pomagające się uczyć (3)
Wyniki badań wskazują, że rozwój zawodowy nauczycieli powinien skupiać
się na ocenianiu pomagającym się uczyć. Jak jednak powinniśmy wspierać
nauczycieli w praktycznym stosowaniu tego typu oceniania? Jeśli mamy
pomóc nauczycielom w podnoszeniu poziomu osiągnięć uczniów, naszym
punktem wyjścia musi być to, co na osiagnięcia najbardziej wpływa.
Kształcenie zawodowe według MEN
Skuteczna edukacja zawodowa jest jednym z priorytetów polityki
oświatowej państwa. Proponujemy przeprowadzenie takich zmian w systemie
edukacji zawodowej, aby wiedza i umiejętności nabywane w procesie
kształcenia umożliwiały absolwentom odnalezienie swego miejsca na
rynku pracy zgodnie z potwierdzonymi kwalifikacjami, jak najbliższymi
zapotrzebowaniu pracodawców.
Koedukacja kontra szkoły żeńskie i męskie
Coraz częściej zauważalne są w przestrzeni publicznej debaty
zwolenników i przeciwników szkół żeńskich oraz męskich. Jakie są ich
argumenty? Jaki model nauczania bardziej podoba się dzieciom? Czy badania naukowe prowadzone w szkołach różnego poziomu pomagają w
uzyskaniu odpowiedzi, która opcja jest korzystniejsza dla
uczniów?
Ocenianie pomagające się uczyć (2)
Ocenianie pomagające się uczyć to każde ocenianie, którego głównym
celem jest wspieranie kształcenia uczniów. Czynność oceniania może wspomagać
nauczanie, o ile zawiera informacje, które mogą posłużyć jako feedback
zarówno nauczycielom, jak i uczniom, w ocenianiu siebie samych i innych
oraz modyfikowaniu sposobów nauczania i uczenia się.
Co jeszcze muszą zmienić szkoły wyższe?
Najnowsza edycja The Horizon Report zwraca uwagę na kilka wyzwań dla szkolnictwa wyższego. Ponieważ pod wpływem Internetu i technologii komunikacyjnych zmienia się sposób uczenia się młodych ludzi, uczelnie i środowisko naukowe muszą odpowiedzieć na nowe metody pracy studentów oraz nowe praktyki oceny działalności akademickiej, z jakimi mamy do czynienia.
Ocenianie pomagające się uczyć (1)
Uczymy się dwa razy szybciej, jeśli pracuje z nami najlepszy nauczyciel
- przekonywał prof. Dylan Wiliam na konferencji "Ocenianie
wewnątrzszkolne jako strategia podnoszenia efektywności pracy szkoły",
zorganizowanej przez Centrum Edukacji Obywatelskiej. W Bibliotece
Narodowej w Warszawie 29.01 spotkali się praktycy oceniania
kształtującego z polskich i angielskich szkół.
Ostatnie komentarze