Zawsze chciałam tworzyć „szkołę marzeń”, do której nauczyciele przychodzą ze względu na dzieci, bo lubią z nimi być, uczniowie zaś - żeby rozwijać zdolności do samodzielnego myślenia oraz zaspokajać naturalny głód poznawania świata w miejscu, które lubią i z ludźmi, których szanują. Chciałabym dziś podzielić się pewną wizją i koncepcją szkoły, którą od pewnego czasu udaje mi się rozwijać. Ku inspiracji innych dyrektorów i nauczycieli…
Zagraj w kości na matematyce
Wystarczy kilka kostek, aby lekcje matematyki, nie tylko w szkole podstawowej, były emocjonującym doświadczeniem edukacyjnym, w którym każdy uczeń będzie mógł świetnie się odnaleźć i wiele nauczyć. Jak to zrobić? Warto skorzystać z pomysłów przedstawionych w książce „Jak wykorzystać kostki na lekcjach matematyki”, wydanej przez Wydawnictwo Nowik.
Szkoła dobrze przemyślana
Środowisko uczenia się w szkole przyjazne dla dzieci i nauczycieli? To zależy wyłącznie od dyrektora szkoły i jej nauczycieli. Szkoła może być taka, jaką ją sobie sami wymyślimy. Żaden minister oświaty i przepisy prawa oświatowego nie powinny być nigdy przeszkodą dla szkoły, o jakiej marzymy i do jakiej chcemy dążyć. Ale aby osiągnąć ten cel, potrzebujemy czasu, autentycznego dialogu i rzeczywistej współpracy w szkole.
Polskie szkoły z mocą
Są w Polsce szkoły, w których uczniowie wskazują, czego i jak chcieliby się uczyć oraz jak ma wyglądać ich szkoła. Szkoły, w których lekcje prowadzi się podczas górskich wędrówek albo zaczyna się je od swobodnego czytania. Nauczyciele i rodzice stawiają w nich na rozwój umiejętności społecznych, empatię i kreatywność. Teraz 6 takich szkół z Polski dołączyło do międzynarodowego programu Szkoły z mocą zmieniania świata prowadzonego przez Fundację Ashoka we współpracy z Fundacją BGK.
Konteksty istotne w projektowaniu przestrzeni szkolnej
Badania, rozwój placówki edukacyjnej, przegląd dobrych i złych praktyk oraz refleksja – to powinno znajdować się u podstaw każdego działania podejmowanego w obszarze edukacji. Także na poziomie lokalnym, gdy zapada decyzja o budowie nowej szkoły lub o głębokiej zmianie, która łączy kilka szkół w nowej placówce oświatowej. Projektowanie przestrzeni służących do uczenia się powinno być poprzedzone analizami, które obejmą co najmniej trzy obszary działania szkoły.
Co słychać… w szkole?
Szum akustyczny to suma dźwięków docierających do odbiorcy z różnych źródeł, odległości, o różnym poziomie natężenia tworząca chaos, niespójny wzorzec akustyczny (podobnie jak w centrach handlowych czy na ruchliwej ulicy). Część dźwięków z powodu habituacji (przyzwyczajania się) może być świadomie nierejestrowana, ale w całości powoduje zmęczenie i dekoncentrację uwagi, obniżające w znacznym stopniu ilość i jakość zapamiętywanych treści. Szum akustyczny wpływa negatywnie na procesy efektywnego uczenie się.
Klimat szkoły
Edukacja formalna jest zamknięta w przestrzeni – szkolnym budynku i jego otoczeniu. Co ta przestrzeń opowiada ludziom, którzy przebywają w danym miejscu? Poddajmy analizie klimat wyczuwany w przestrzeni publicznej szkoły. Zobaczymy co nam się podoba, a nad czym warto popracować. Jak to zrobić? Na przykład podczas uważnego spaceru "sensorycznego" po szkole.