(C) Edunews.pl

Przestrzeń fizyczna szkoły, w której następuje proces uczenia się, nie może być jednolita dla wszystkich uczących się i dla wszystkich typów sytuacji edukacyjnych, z którymi uczniowie się spotkają. W niektórych pomieszczeniach po prostu nie sposób się dobrze uczyć (wpływ na to ma bardzo wiele czynników, np. akustyka, oświetlenie, niewygodne meble, obdrapane ściany etc.). Co nie oznacza, że takich miejsc nie da się, nawet niewielkim kosztem, poprawić.

fot. Fotolia.com

Współczesność stawia przed każdym człowiekiem wiele dylematów aksjologicznych, stąd od najmłodszych lat w szkole warto tłumaczyć i kształtować odpowiednie postawy moralno-etyczne. Warto wprowadzać uczniów klas I-III w świat wartości i uczyć ich świadomego podejmowania właściwych etycznie decyzji. Pomóc w tym może poradnik metodyczny „Etyka nie tylko dla smyka”, przygotowany przez Ośrodek Rozwoju Edukacji we współpracy z Centralnym Biurem Antykorupcyjnym.

fot. Fotolia.com

Zmiany, które następują w życiu społecznym pod wpływem technologii i internetu nie pozostają bez wpływu na to, jak (re-)definiujemy dziś przestrzenie edukacyjne i jak możemy je (re-)organizować. Miejsce i forma współbycia z innymi ludźmi w środowisku edukacyjnym nie pozostają bez wpływu na jakość całego procesu uczenia się. Uczyć się (teoretycznie) możemy wszędzie, ale czy w każdym miejscu i sytuacji rezultat będzie podobny?

fot. Varkey Foundation

Czego można się nauczyć od małych dzieci? Cierpliwości, ale i patrzenia na świat ich oczami, bo one są cały czas w wielkim zachwycie – mówi Jolanta Okuniewska, nauczycielka ze Szkoły Podstawowej nr 13 w Olsztynie. Jako pierwsza i jedyna do tej pory nauczycielka z Polski, znalazła się ona w grupie 50 nauczycieli z całego świata, nominowanych do międzynarodowej nagrody Global Teacher Prize 2016.

fot. Fotolia.com

Przeczytałam wpis Larry Ferlazzo na portalu Edutopia, poświęcony motywacji uczniów do nauki. Opisuje on w nim cztery cechy budowania motywacji wewnętrznej uczniów do nauki. Nie chcę tłumaczyć całego wpisu autora, ale chciałabym podzielić się kilkoma ważnymi myślami. Według autora te cztery cechy to: autonomia, kompetencja, pokrewieństwo i stosowność.

fot. domena publiczna - Pixabay.com

Bombonierka, czyli kolekcja atrakcyjnie zapakowanych czekoladek świetnie oddaje istotę zawartości książki z matematycznymi zagadkami, która niedawno ukazała się na rynku: „Matematyczna bombonierka. Wielka księga zagadek”. Wprawdzie są tu działy wskazujące, że będą w nich poruszane zagadnienia związane z liczbami, figurami czy wybitnymi matematykami albo, że będą to zadania logiczne, ale zaskoczeń będzie wiele.

fot. Fotolia.com

Genetyka jest dziś ważna i modna. Badania genetyczne i neurobiologiczne różnych naukowców przekonują, że rozwojowe szanse człowieka w dużym stopniu determinuje genotyp. Wiele poglądów i naukowych badań z pedagogiki, dydaktyki i psychologii, ignoruje lub lekceważy współczesny stan wiedzy z genetyki człowieka i neurobiologii. Kto powinien rozumieć genetyczne uwarunkowania naszego rozwoju?

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

A potem oburzenie harnasiów i halyn jak ktoś stwierdza że Polacy to debile. Wiecie że za granicą nie...
Anna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Pani Sylwia ma marne pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...Miałam okazję, przez krótki ...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Proszę wyjaśnić, w jaki sposób nauczyciel wspomagający przygotowuje się do zajęć. Przecie on po pros...
Taaa, a premier, z wielkim hałasem, przed kamerami otwiera "największą w Europie fabrykę amunicji". ...
Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie