Co jest kluczem do sukcesu? Inteligencja? Inteligencja emocjonalna? Elastyczność? Skupienie? A może nasze nastawienie i wiara, że nam się uda? Sposób, w jaki my, nauczyciele, postrzegamy naszych uczniów, ich możliwości i zdolności ma niebagatelne znaczenie dla ich wyników.
Skutecznym być
Jednym z wyzwań stojących przed nauczycielem i szkołą, jest zapewnienie wysokiej skuteczności uczenia się i edukacji. Zależy ona od wielu czynników, wśród których najważniejszymi są: potencjał uczniów, rodzaj i poziom ich aktywności oraz kompetencje nauczycieli. Jak zapewnić skuteczność szkolnej edukacji, jak o nią dbać? - o tym można przeczytać w nowo wydanym poradniku autorstwa dr Juliana Piotra Sawińskiego.
Transformacja przestrzeni edukacyjnej w XXI wieku
Jeśli zestawimy widok dowolnej klasy szkolnej w ostatnim ćwierćwieczu XIX wieku, na początku i na końcu XX wieku oraz dziś, na początku XXI wieku, to w większości przypadków szkolnych nie dostrzeżemy znaczącej różnicy. Klasy szkolne uległy oczywiście zdecydowanej poprawie od XIX wieku, choćby ze względu na wyposażenie (ławki, krzesła, różne pomoce audio-wizualne) i oświetlenie.
Wychowanie bez kar
Mamy mocną tendencję do stosowania kar. Traktujemy je jako ważne narzędzie procesu wychowawczego. Najczęściej używamy ich w nadziei, że "czegoś nauczą nasze dzieci". Że za ich pomocą uda nam się zmienić ich zachowanie. Że jeśli odpowiednio wystymulujemy ich postawy, będą w przyszłości postępowały w określony sposób.
Powodzenia dla odważnych nauczycieli
Zastanawiam się nad głosami skarżącymi się na trudności we wprowadzaniu oceniania kształtującego, ulokowane w przepisach, dyrektorach, rodzicach, uczniach… Skarżący się przeważnie przyznają, że sama idea jest w porządku, ale jest parę "ale"...
Współpraca w szkole
Jedną z najbardziej poszukiwanych kompetencji jest dzisiaj umiejętność współpracy z różnymi ludźmi w różnych zespołach zadaniowych. Czy polska szkoła uczy współpracy? Różnie z tym bywa. Warto poświęcić więcej uwagi szkole jako instytucji, która nie tylko powinna uczyć współpracy, ale także sama powinna być instytucją współpracującą. Powstało wiele ciekawych i pomocnych materiałów, z których można od razu skorzystać.
Szkoły Singapuru
Lee Hsien Loong jest synem cieszącego się najwyższym szacunkiem założyciela Singapuru Lee Kuana Yeva. Od 11 lat jest też premierem rządu Singapuru i stoi na czele Partii Akcji Ludowej, która właśnie po raz kolejny zdecydowanie wygrała wybory parlamentarne. Kilka lat temu jednak poważnie naraził się obywatelom i wywołał burzę komentarzy i dyskusji. Premier wypowiedział się na temat edukacji. Nie tyle “wypowiedział się”, co powiedział rodzicom, co myśli.