Żyjemy w czasach Wielkiej Niepewności. Kryzysy uwidoczniają słabość wszelkich prognoz i przewidywań, uwypuklają potrzebę wyjścia poza utarte schematy myślenia. Aby tak się stało, należy z większą odwagą podchodzić do zadawania właściwych pytań co do przyszłości. Szczególnie ważne okazuje się to w sferze edukacji, która kładzie podwaliny przyszłego funkcjonowania w życiu.
Reforma szkolnictwa wyższego coraz bliżej
Po 20 latach debaty na temat szkolnictwa
wyższego doczekaliśmy się decyzji, które rokują szansę na
zmiany na uczelniach. Uchwalona przez Sejm nowelizacja Prawa o szkolnictwie wyższym, ustawy o
stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w
zakresie sztuki wprowadza m.in. opłaty za drugi kierunek
studiów i ograniczenie pracy wykładowców na wielu etatach.
Uczyć niepełnosprawnych to wyzwanie
Nauczyciel to wymagający zawód. Jego rola nie kończy się jedynie na
przekazywaniu wiedzy. Pedagodzy także wychowują uczniów i są swego
rodzaju psychologami. Jednak kiedy w grę wchodzą dzieci
niepełnosprawne, rola nauczyciela staje się jeszcze bardziej
odpowiedzialna, a sam proces nauczania - jeszcze bardziej skomplikowany i wielowymiarowy.
Edukacja i dialog - klucz do sukcesu
Szkoła zajęła się jedynie kształceniem przyszłych profesorów
akademickich – zauważył kiedyś Sir Ken Robinson, angielski ekspert ds.
edukacji. Zapomniała w ogóle o muzykach, tancerzach, plastykach i innych
artystach czy też sportowcach, a ci, niezauważeni w szkole, szukają
uznania w takich programach jak Mam talent czy You Can Dance, czy Idol.
Nowa architektura edukacji (2)
Skończmy wreszcie z "klasycznym" ustawieniem klasy szkolnej, w której wszystkie ławki ustawione są rzędami w kierunku tablicy i nauczyciela. Szkoła to nie fabryka, przestrzeń do nauki powinna być organizowana za każdym razem inaczej, w zależności od potrzeb uczniów i nauczyciela oraz wyzwań przed nimi. Edukacja potrzebuje wolności i przestrzeni, aby móc kwitnąć.
Polecamy (10)
Co ciekawego wydarzyło się w świecie edukacji? O czym warto przeczytać, nad czym warto się zastanowić? Liczba materiałów, które publikujemy w Edunews.pl szybko przyrasta, dlatego też, aby nie przeoczyć ważnych tematów, będziemy raz na kwartał wybierać i polecać wybrane artykuły. Polecamy najciekawsze naszym zdaniem opracowania w ostatnim kwartale 2010 r.
Nowa architektura edukacji (1)
Przygotowując wystąpienie dla Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową na temat przyszłości ze szkołą lub bez niej, znalazłem dobre przykłady nowego myślenia na temat przestrzeni edukacyjnej. Okazuje się, że można o szkołach myśleć w kategoriach wolności, nie zaś tylko jako o więzieniu, w którym należy na kilka godzin zamknąć uczniów i zmusić ich do nauki.
Ostatnie komentarze