Co ciekawego wydarzyło się w świecie edukacji? O czym warto przeczytać, nad czym warto się zastanowić? Liczba materiałów, które publikujemy w Edunews.pl szybko przyrasta, dlatego też, aby nie przeoczyć ważnych tematów, będziemy raz na kwartał wybierać i polecać wybrane artykuły. Polecamy najciekawsze naszym zdaniem opracowania w drugim kwartale 2011 r.
Aby żadne dziecko nie pozostało w tyle
Ukazała się publikacja poświęcona amerykańskim doświadczeniom we wprowadzaniu reformy edukacji No Child Left Behind - Aby żadne dziecko nie pozostało w tyle. Wydana przez Wolters Kluwer Polska pozycja pozwala na zapoznanie się z rozwiązaniami zarówno w sferze polityki oświatowej, jak i codziennej praktyki organizacyjno-pedagogicznej w szkołach i uczelniach wyższych.
Katastrofa maturalna i co dalej?
Tegoroczne wyniki matur nie napawają optymizmem. Jeśli jedna czwarta wszystkich zdających nie zdaje egzaminu, to znaczy, że mamy jakiś poważny problem. A tłumaczenie, że akurat trafił się „słaby rocznik“, jak to można było usłyszeć od b. ministra edukacji, zaliczyć by trzeba raczej do stwierdzeń i niefortunnych i niepoważnych. Na uczniów zawsze najprościej zrzucić...
Jakich innowacji potrzebuje dziś szkoła?
Szkolne innowacje mają wyraźnie edukacyjny charakter. Są skierowane na osiągnięcie wyższej od dotychczasowej efektywności pracy uczniów, nauczycieli i samej szkoły. Ich celem jest osiągnięcie wyższej jakości edukacji. Dobre innowacje są rzetelnie przemyślane i mają eksperymentalny charakter. Po co szkole w ogóle edukacyjne innowacje?
Płynna nowoczesność i edukacja
"44 listy ze świata płynnej nowoczesności" Zygmunta Baumana to moja obowiązkowa lektura, którą polecam również wszystkim wybierającym się na wakacje i szukającym również przygody intelektualnej. Oczywiście szukam i próbuję w niej znaleźć to wszystko, co może uzasadniać zmiany we współczesnej szkole, w systemie edukacji i w dydaktyce.
Podsumowanie roku szkolnego i sześciolatki do szkoły
Rok szkolny zakończony. Ministerstwo się chwali wynikami i udanymi reformami, lecz wielu rodziców małych dzieci kontestuje reformę i szykuje paczkę z podpisami pod projektem ustawy odwołującą przepisy posyłające sześciolatki do szkół, a na antenie TOK FM dwóch ekspertów rozmawia o tym, co się udało i nie udało zrobić w oświacie.
Ile otwartych zasobów edukacyjnych w polskim internecie?
Warto rozwinąć dyskusję na temat otwartych zasobów edukacyjnych w polskim internecie. Nie chodzi tu o prezentację dogmatycznych poglądów, że oto OZE muszą być i basta (albo odwrotnie), ale powinniśmy zacząć się spokojnie zastanawiać, czy i w jakim stopniu nowoczesna edukacja w Polsce potrzebuje takich zasobów, co można stworzyć, w jakim zakresie, dla kogo i za ile.