Kontynuujemy cykl o przestrzeni edukacji. Skupmy się na miejscu, w którym odbywają są zajęcia. Otoczenie, w jakim pracujemy, uczymy się, jemy i odpoczywamy, ma niebagatelne znaczenie dla naszego samopoczucia, efektywności działań, komfortu życia. Jeśli wymagamy od uczniów, aby klasa była dla nich miejscem rozwoju, musi ona być dobrze zaprojektowana.
Od kilku miesięcy media i politycy straszą kryzysem. Niepokój w bankach i
gospodarce, wyższe ceny na stacjach benzynowych, w sklepach itp.
Niektórym się wydaje, że szkoła może być w tych czasach oazą spokoju. Chyba nie - przecież
otwartość szkoły, znaczy w praktyce nowe zadania nauczycieli i edukacji.
Ile jeszcze nowych zadań udźwignie polska szkoła?
Po 20 latach debaty na temat szkolnictwa
wyższego doczekaliśmy się decyzji, które rokują szansę na
zmiany na uczelniach. Uchwalona przez Sejm nowelizacja Prawa o szkolnictwie wyższym, ustawy o
stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w
zakresie sztuki wprowadza m.in. opłaty za drugi kierunek
studiów i ograniczenie pracy wykładowców na wielu etatach.
Gdyby w Polsce spróbować wdrożyć taki oto eksperyment oświatowy: pięciu procentom najlepszych maturzystów w danym roku szkolnym proponuje się, aby zostali nauczycielami nauczania początkowego, którzy po zmianie odpowiednich uregulowań prawnych stają się elitą w oświacie (np. z miejsca zarabiają więcej niż lekarze po stażu).
Szkoła zajęła się jedynie kształceniem przyszłych profesorów
akademickich – zauważył kiedyś Sir Ken Robinson, angielski ekspert ds.
edukacji. Zapomniała w ogóle o muzykach, tancerzach, plastykach i innych
artystach czy też sportowcach, a ci, niezauważeni w szkole, szukają
uznania w takich programach jak Mam talent czy You Can Dance, czy Idol.
Żyjemy w czasach Wielkiej Niepewności. Kryzysy uwidoczniają słabość wszelkich prognoz i przewidywań, uwypuklają potrzebę wyjścia poza utarte schematy myślenia. Aby tak się stało, należy z większą odwagą podchodzić do zadawania właściwych pytań co do przyszłości. Szczególnie ważne okazuje się to w sferze edukacji, która kładzie podwaliny przyszłego funkcjonowania w życiu.
Co ciekawego wydarzyło się w świecie edukacji? O czym warto przeczytać, nad czym warto się zastanowić? Liczba materiałów, które publikujemy w Edunews.pl szybko przyrasta, dlatego też, aby nie przeoczyć ważnych tematów, będziemy raz na kwartał wybierać i polecać wybrane artykuły. Polecamy najciekawsze naszym zdaniem opracowania w ostatnim kwartale 2010 r.
Ostatnie komentarze