system oświatyCoraz częściej słyszy się o końcu XIX-wiecznej szkoły opartej na modelu fabryki. Do szkół wkracza nowe pokolenie nauczycieli, które socjologowie zaliczają do pokolenia „Y” Do tej pory mówiło się jedynie o uczniach epoki cyfrowej. Teraz, za sprawą młodych nauczycieli, urodzonych pod koniec lat siedemdziesiątych, zmiany w polskich szkołach mogą znacznie przyspieszyć.
 

ImageMinister Katarzyna Hall podpisała rozporządzenie o dopuszczaniu programów i podręczników. Tym samym ministerstwo zrezygnowało z możliwości rekomendowania różnych pomocy dydaktycznych. Czy nauczyciele pozbawieni wskazówki „rekomendowane przez MEN” pogubią się w gąszczu ofert i nie będą sami w stanie ocenić, co jest dobrym, a co złym narzędziem edukacji?
 

polecamy najciekawsze artykuły o edukacjiCo ciekawego wydarzyło się w świecie edukacji? O czym warto przeczytać, nad czym warto się zastanowić? Liczba materiałów, które publikujemy w Edunews.pl szybko przyrasta, dlatego też, aby nie przeoczyć ważnych tematów, będziemy raz na kwartał wybierać i polecać wybrane artykuły. Oto pierwsza selekcja, na początek sporo dłuższa, bo obejmująca aż trzy kwartały 2008 r.
 

debaty edukacyjneSpołeczeństwo wiedzy w Polsce nie powstanie jeśli polska szkoła pozostanie instytucją działającą według założeń XIX i XX wiecznej edukacji. Zdaniem wielu ekspertów, fundamentalna zmiana jest tu kluczowa i niezbędna, jeżeli chcemy dogonić uciekające nam kraje Unii Europejskiej i wykorzystać szanse na rozwój kraju stwarzane dzięki nowym technologiom.

system oświatySzkoły publiczne zabijają kreatywność narzucając wszystkim uczniom jeden styl uczenia się. Nie powinniśmy na to pozwalać, ponieważ każdy uczeń jest inny i uczy się w odmienny sposób. Szkoła to nie fabryka, która ma produkować absolwentów. Na to jedno z najbardziej istotnych zaniedbań publicznej edukacji zwraca uwagę Sir Ken Robinson podczas TEDTalks.

debaty edukacyjneW tym roku będziemy obchodzić ważne rocznice. Będzie to przede wszystkim rok obchodów 20-lecia przemian ustrojowych i gospodarczych, ale także 10-lecia komputeryzacji i internetyzacji polskich szkół, które dzięki Programowi Interkl@sa koordynowanemu przez Grażynę Staniszewską, wówczas Posła na Sejm RP, zaczęły wchodzić w epokę informacji.

Społeczeństwo informacyjne stawia przed Polską nowe wyzwania. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji przygotowało projekt „Strategii rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do 2013 roku“ (link). Warto przyjrzeć się opisanym w niej celom i zastanowić się, w jaki sposób je osiągnąć. Od czego zacząć, aby nadrobić powiększającą się lukę w stosunku do innych krajów UE? (według Eurostatu Polska została zaliczona na polu innowacyjności do ostatniej grupy, krajów „tracących grunt“ (ang. Loosing ground countries).


Dobrą okazją do dyskusji na temat wyzwań dla Polski i budowania społeczeństwa wiedzy w naszym kraju była konferencja Fundacji Edukacji Ekonomicznej pt. "Społeczeństwo wiedzy - mit, czy szansa dla Polski?", zorganizowana w Sejmie RP z okazji 10-lecia Programu Interkl@sa (Warszawa, 9-10.01.2009 r.). Prezentujemy obszerne fragmenty wystąpień z konferencji, przygotowane przez redakcję portalu Edunews.pl.


Bardzo wyraźna odpowiedź na pytanie, czy społeczeństwo wiedzy to mit czy szansa dla Polski padła z ust gościa honorowego konferencji, Jana Figela, Komisarza Unii Europejskiej ds. edukacji, szkoleń, kultury i młodzieży. To wielka dziejowa szansa, którą należy koniecznie wykorzystać. Ci, którzy więcej wiedzą i potrafią, są lepiej przygotowani do życia w zróżnicowanym i zglobalizowanym świecie, świecie pełnym różnych kryzysów. Dlatego należy więcej inwestować w efektywną edukację, która jest najlepszym sposobem wyrównywania szans w społeczeństwie. Komisarz Figel wezwał każdego z nas - i ucznia i osobę dorosłą - do podejmowania edukacji przez całe życie, ponieważ każdy musi być świadom tego, że bez niej nie będzie możliwe zarabianie przez całe życie („Without lifelong learning, there is no lifelong earning”).


W poniższym filmie prezentujemy ważne fragmenty wypowiedzi Komisarza Figela (wyjątkowo w jęz. angielskim) dotyczące rozwoju społeczeństwa wiedzy w Polsce i w Unii Europejskiej.


(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

system oświatyPolska Konfederacja Pracodawców Prywatnych "Lewiatan" przedstawiła Rekomendacje Zespołu ds. Edukacji przy Radzie Rynku Pracy PKPP Lewiatan. Dokument zawiera wizję i propozycje działań dotyczące najważniejszych - zdaniem ekspertów - zagadnień związanych z niedopasowaniem systemu edukacji do potrzeb rynku pracy.
 

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb
Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Ostatnie komentarze

  • Written by Robert Raczynski
    A czy w kalendarzu nie zabraknie Dnia Kreacji Szczęścia Gadaniem o Nim? Trenując mięśnie twarzy popr...
  • Written by Robert Raczyński
    "Wszystko to prawda, tylko... " jest to trzecia prawda w ujęciu tischnerowskim ;) i na takiej prawdzie...
  • Written by Ppp
    Wszystko to prawda, tylko... Kto poucza i ocenia innych, sam musi być czysty! Skoro szkoła poucza i ...
  • Written by Robert Raczyński
    [...] obecnie bardziej niż kiedykolwiek życie wymaga od wszystkich członków społeczeństwa umiejętnoś...
  • Written by Jan
    Popyt na wiedzę faktycznie jest coraz bardziej ograniczony i nie będzie żadnego runięcia z hukiem - ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie