Niestety, wykształcenie, a raczej dyplom wyższej uczelni staje się walutą, za którą można nabyć często jedynie kiepską pracę. Zdeterminowani absolwenci godzą się na to. Są jednak i tacy co szukają dalej. Młode osoby z wyższym wykształceniem skarżą się, że proponuje im się pracę poniżej ich możliwości i kwalifikacji. Średnio absolwenci w Polsce poszukują jej nawet do trzech lat...
Bo oni nie czytają?
Kreda i tradycyjna szkolna tablica nie mają szans u uczniów. Choćby przy tej tablicy stał najlepszy
nauczyciel, prawdziwy entuzjasta, znający wszystkie tajniki psychiki
siedzących przed nim w ławkach uczniów, wystarczy kilka wielofunkcyjnych
telefonów, tabletów oraz internet, aby jego czar prysł i uleciał. Lekcja
się skończy, a uczniowie natychmiast zapomną, o czym on mówił...
Jak MEN wydaje miliony na edukację?
Jaka jest efektywność wydatkowania środków publicznych na polską edukację? Co
wiemy o realizacji projektów systemowych realizowanych lub nadzorowanych
przez MEN w ramach priorytetu III POKL? Wiemy niewiele, choć
przeznaczono na nie gigantyczne środki. Czy
finansowanie tych projektów jest współmierne do ich wartości
merytorycznej i znaczenia dla oświaty?
Niepubliczne jest piękne...
Stało się. Media informują, że nastąpił boom na niepubliczne szkoły podstawowe i teraz cieszą się one ogromnym zainteresowaniem. Czy świadczy to, że rodzice tracą zaufanie do szkół publicznych i szukają dla swoich dzieci bezpiecznego środowiska uczenia się i nowoczesnej edukacji. Edukacji, która świadoma jest wyzwań, przed jakim za kilkanaście lat stanie dzisiejszy sześciolatek.
Nie pokolenie X, nie Y, tylko "ani - ani"
Święto Pracy, zatem temat mam odpowiedni. Dane dotyczące bezrobocia
wśród młodych ludzi w krajach UE są niepokojące. Okazuje się, że nie zawsze przyczyną braku
pracy jest brak ofert. Coraz częściej absolwenci szkół średnich są
bezrobotni z wyboru, a studiów nie podejmują, bo im się po prostu nie
chce. Ani nie pracują, ani nie studiują – rośnie pokolenie "ani – ani".
O odkrywaniu talentów i nie tylko
Czas na podsumowanie naszej sondy. Zadaliśmy kiedyś pytanie, w jaki
sposób szkoła (nauczyciele) powinna pomagać uczniom w odkrywaniu ich
talentów i podaliśmy kilka możliwych odpowiedzi. Wynik jest w sumie
taki, jakiego można było się spodziewać. Biedne byłyby młode polskie
talenty, gdyby wokół szkoły nie powstawały projekty i konkursy
skierowane do uczniów.
Niech wykorzystanie TIK w nauczaniu przestanie być fikcją
Technologie informacyjne otaczają nas na co dzień ze wszystkich stron. Już nie wyobrażamy sobie świata bez telefonów komórkowych, komputerów, sieci internetowej, portali społecznościowych czy platform edukacyjnych. Jest jedno miejsce, gdzie ten świat cyfrowy praktycznie nie ma wstępu. Niestety, jest nim nadal polska szkoła.