Metoda projektu - nazywana „królem metod aktywizujących”, np. przez organizatorów programu „Nauczyciel z klasą”, jest metodą bardzo dobrą, bo ma problemowy charakter, uwalnia indywidualny potencjał, wielostronnie aktywizuje, wymaga współdziałania i porozumiewania się, a przede wszystkim motywuje do uczenia się i daje konkretne edukacyjne korzyści.
Konkurs na najbardziej innowacyjną i kreatywną uczelnię w Polsce
Akademickie Centrum Informacyjne z Poznania wspólnie z Edunews.pl przeprowadziło I edycję konkursu na „Najbardziej innowacyjną i kreatywną uczelnię w Polsce”. Do udziału w nim zaproszono wszystkie uczelnie publiczne oraz niepubliczne, a jego celem było m.in. sprawdzenie, jak szkoły wyższe funkcjonują i komunikują się w kształtującym się społeczeństwie informacyjnym.
eTwinning przygotowuje do nowoczesnej edukacji
Uczniowie uczestniczący w unijnym programie eTwinning, poza nauką języków obcych i posługiwania się technologiami informacyjnymi, zyskują dobre przygotowanie do korzystania z nowoczesnych form edukacji - oceniają śląscy pedagodzy. W woj. śląskim działa prawie 1,5 tys. z blisko 8 tys. polskich placówek oświatowych biorących udział w programie.
Praca z filmem na zajęciach szkolnych (3)
Zorganizowanie pracy z filmem w szkole nie należy do zadań łatwych. Nauczyciela ograniczają: brak czasu, przeładowany program, nikła motywacja ze strony uczniów i innych pedagogów, kłopoty ze sprzętem, salą itp. Jak pokonać te przeszkody? Jak dobrze zaplanować sobie pracę z filmem? Oto kilka podpowiedzi dla nauczyciela – jak efektywnie pracować z filmem w szkole?
Dojrzałość w sieci
Kompetencje w obsłudze komputera i Internetu wpływają na zmianę jakości życia – ułatwiają komunikację, pozwalają rozwijać zainteresowania, dają szansę zatrudnienia. Kilka dni temu powołana została Koalicja Cyfrowego Włączenia Generacji 50+ „Dojrz@łość w sieci”, mająca na celu popularyzowanie uczestnictwa w cyfrowym świecie i aktywizację w tym obszarze osób dojrzałych.
Praca z filmem na zajęciach szkolnych (2)
Młodzież lubi dyskutować i debatować, a wspólnie obejrzany film jest świetną okazją, by wyrazić swoje zdanie i uzewnętrznić emocje. Każde dzieło, także filmowe, wywołuje różne wrażenia i opinie. Ze zderzenia racji może powstać interesująca debata klasowa, która może przyczynić się do lepszego utrwalenia materiału poruszanego na zajęciach.
Praca z filmem na zajęciach szkolnych (1)
Wykorzystując film na zajęciach, odwołujemy się do sfery poznawczej, intelektualnej, ale i do emocji młodego człowieka. Jak pisał w 1943 A. Huxley, "w czasie projekcji filmu widzimy dane wydarzenie o wiele jaśniej. Dostrzegamy dużo interesujących szczegółów (...) które w rzeczywistości nigdy nie dotarłyby do naszej świadomości, całkowicie skoncentrowanej na przebiegu owego wydarzenia".