Teoretycznie można założyć, że podczas edukacji zdalnej zwiększyły się kompetencje uczniów w zakresie uczenia się, szczególnie z wykorzystaniem technologii edukacyjnych. Ale może to założenie na wyrost - czy rzeczywiście taka pozytywna i trwała zmiana ma miejsce? Szkoły, nauczyciele i uczniowie (oraz rodzice) – wszyscy w związku z pandemią doświadczyliśmy szczególnego zaburzenia procesu edukacji. System szkolny nie mógł być przygotowany na taką ewentualność, ale chyba też nadal nie jest (na kolejne wstrząsy…). Co moglibyśmy zmienić?
O cyfrowym obywatelstwie
Z okazji Dni Bezpiecznego Internetu stworzyłam lekcję na platformie Nearpod dotycząca cyfrowego obywatelstwa, ponieważ to bardzo ważny temat dla edukacji. Wszyscy jesteśmy obywatelami świata cyfrowego. Sęk w tym, aby być dobrymi obywatelami tego świata.
Trzy niedźwiedzie opowiedzą o ochronie przyrody i klimatu
Program z Pandą to nowa edukacyjna przygoda przygotowana przez Fundację WWF Polska, stworzona z myślą o nauczycielach i nauczycielkach, edukatorach i edukatorkach oraz wszystkich tych, którym leżą na sercu kwestie ochrony przyrody i klimatu dla obecnych i przyszłych pokoleń. Program dzięki swojej elastyczności odpowiada na potrzeby i zainteresowania szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Można wybrać daną ścieżkę tematyczną i realizować ją w wybrany przez siebie sposób. Przewodnikami tej edukacyjnej przygody są trzy niedźwiedzie: niedźwiedź polarny, niedźwiedź brunatny i panda wielka, które w zależności od wyboru, poprowadzą klasę ścieżką klimatu, różnorodności biologicznej lub transformacji szkoły.
Co sądzisz?
W nauczaniu zdalnym, gdy kontakt z uczniem jest bardzo utrudniony, nauczyciel nie wie, na ile uczniowie są zaangażowani w naukę i na ile jego metody nauczania są efektywne. Warto włączyć uczniów w planowanie lekcji i w wybór metod nauczania. Można to zrobić poprzez zadawanie uczniom pytań.
Ściąganie i plagiat – czy nadal brak recepty?
Wysłuchałem do końca wystąpienia prof. Stanisława Czachorowskiego pt. Jak uniemożliwić ściąganie na egzaminach i kolokwiach?. W szóstej minucie zainteresowała mnie obietnica autora, że przedstawi „Jeden dobry sposób na to, by uniemożliwić całkowicie ściąganie.” Mam wątpliwości, czy to jest w pełni możliwe – jak sam, autor mówi, ściąganie jest częścią naszej „kultury uczenia się”. Bacznie jednak przysłuchiwałem się dalszym wywodom by poznać ten jeden dobry sposób.
Agresja szkolna ma więcej twarzy niż myślisz
Dzieci w polskich szkołach podstawowych doświadczają różnorakich form przemocy: nie tylko bicia czy przezywania, lecz także często dość wyrafinowanych i trudnych do zauważenia przez dorosłych przejawów nietolerancji czy dyskryminacji. Tymczasem wykluczenie dziecka przez rówieśników jest dla niego równie bolesne co przemoc fizyczna – przekonuje dr Piotr Rycielski, psycholog specjalizujący się w zapobieganiu przemocy szkolnej.
Jak zorganizować dzień/tydzień otwarty szkoły zdalnie?
Temat organizacji dnia otwartego w modelu pracy zdalnej powraca w rozmowach z dyrektorami wielu szkół. Nie możemy zaprosić uczniów i ich rodziców do naszej przestrzeni edukacyjnej, istnieje natomiast wiele sprawdzonych praktyk na to, jak spotkać się on-line, przedstawić nasze działania i zaprosić na wirtualny spacer. Warto też pomyśleć o dłuższej – tygodniowej formule realizacji przedsięwzięcia, gdy każdego dnia prezentujemy nowy materiał o szkole, mamy też możliwość spotkania się z przedstawicielami szkolnej społeczności – uczniami, nauczycielami, dyrekcją, rodzicami.
Ostatnie komentarze