O edukacji mówi się dziś – bez wątpienia słusznie – że powinna trwać przez całe życie. O edukacji szkolnej natomiast – że traci znaczenie na rzecz innych form kształcenia i kształcenia się, co oczywiście też wydaje się prawdą. Trzeba jednak zauważyć, że edukacja szkolna trwa u nas długo, jest powszechna, obowiązkowa i obejmuje okres w rozwoju, w którym mózg jest najchłonniejszy.
Drugi konkurs Filmoteki Szkolnej
Centrum Edukacji Obywatelskiej po raz drugi ogłasza konkurs na krótki film uczniowski w ramach projektu „Filmoteka Szkolna. Akcja!“. Filmy mogą być wykonane dowolną techniką, muszą trwać od 1 do 5 minut i być inspirowane którymś z filmów należących do pakietu Filmoteki. Na prace uczniów organizatorzy czekają do 1 lutego 2011 roku. Łap kamerę!
Uczniowie pogłębiają swoją wiedzę o domowym budżecie
Znamy już wyniki konkursów ogłoszonych w ramach czwartej edycji akcji
Tydzień dla Oszczędzania. Blisko 150 tys. uczniów z 234 szkół wzięło
udział w działaniach w ramach tegorocznej edycji Tydzień dla
Oszczędzania. Według organizatorów to dowód, że Polacy chcą pogłębiać
swoją wiedzę w dziedzinie zarządzania domowym budżetem.
Nowa architektura edukacji (2)
Skończmy wreszcie z "klasycznym" ustawieniem klasy szkolnej, w której wszystkie ławki ustawione są rzędami w kierunku tablicy i nauczyciela. Szkoła to nie fabryka, przestrzeń do nauki powinna być organizowana za każdym razem inaczej, w zależności od potrzeb uczniów i nauczyciela oraz wyzwań przed nimi. Edukacja potrzebuje wolności i przestrzeni, aby móc kwitnąć.
Nowa architektura edukacji (1)
Przygotowując wystąpienie dla Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową na temat przyszłości ze szkołą lub bez niej, znalazłem dobre przykłady nowego myślenia na temat przestrzeni edukacyjnej. Okazuje się, że można o szkołach myśleć w kategoriach wolności, nie zaś tylko jako o więzieniu, w którym należy na kilka godzin zamknąć uczniów i zmusić ich do nauki.
Stabilny stołek oświatowy
Można powiedzieć, że nasze władze oświatowe zajmują się: 1. Tym, co ma być przedmiotem nauczania, czyli – czego mamy nauczać? A więc np. podstawą programową, podręcznikami, programami nauczania. 2. Sprawdzaniem efektywności nauczania, czyli egzaminami i sprawdzianami zewnętrznymi. Ale to są dwie sprawy, że tak powiem, brzegowe...
Fińskie szkoły rozwijają się dzięki wolności i elastyczności
Kilka dni temu w dyskusji o polskiej szkole „do tablicy” wywołana
została Finlandia. Zobaczmy więc, jak tam wygląda edukacja. W szkole
podstawowej w Meri-Rastila, na przedmieściach Helsinek, uczniowie w
korytarzu strzepują śnieg z butów, zdejmują je i wchodzą do klasy w
skarpetkach. Po 45 minutowej lekcji znów pójdą się bawić na placu
zabaw...