Blogi prowadzone przez polskich nauczycieli to raczej rzadkość. Jest to wciąż niedocenione narzędzie komunikowania się z uczniami, rodzicami i edukatorami. Popularne serwisy, jak Pokój nauczycielski czy BelferBlog są forum wymiany myślina tematy szkolne, ale w edukacyjnej blogosferze brakuje blogów dotyczących dydaktyki i bieżącej pracy nauczyciela.
Uczniowie budują roboty i wygrywają
Przyzwyczailiśmy się dzięki filmom do takiej wizji przyszłości, w której
obok człowieka funkcjonują roboty wykonujące różne zadania. Z drugiej
strony robotyka jest dziś nieobecna w nauczaniu szkolnym, a o robotach
wspomina się tylko przy opowiadaniach Lema. A okazuje się,
że budowanie robotów jest bardzo rozwijającym procesem, a polscy
uczniowie są w tym mistrzami!
Jakie prezenty gwiazdkowe kupiliśmy dzieciom?
Kupowanie dzieciom prezentów jest czynnością bardzo odpowiedzialną,
tylko ilu z nas, dorosłych, ma tego świadomość? Dziś Wigilia i z pewnością mamy już prezenty dla naszych pociech. Czy były kupowane przy jakiejś refleksji, czy hurtowo - razem z innymi towarami w
supermarkecie? Czy nie kupujemy zbyt często "badziewie", ufając, że i tak się dziecko ucieszy...
O motywacji w e-uczeniu się
Na międzynarodowej konferencji EDUCA (1-3.12.2010) w Berlinie,
przedstawiono wyniki pierwszych w Polsce badań na temat motywacji w e-learningu. Celem badania, przygotowanego przez firmę
Dom Szkoleń i Doradztwa oraz Instytut Psychologii Uniwersytetu
Jagiellońskiego, było poznanie czynników wpływających na motywację
wewnętrzną kursantów.
Wyniki PISA 2009 - matematyka
Matematyka jest jedną z dziedzin występujących w każdej edycji badania PISA. Co
trzy lata piętnastoletni uczniowie w kilkudziesięciu krajach świata
otrzymują do rozwiązania zestaw zadań, za pomocą których próbujemy
zmierzyć ich przygotowanie do wykorzystania umiejętności matematycznych w
otaczającym ich świecie. Jak polscy uczniowie wypadli w ostatnim badaniu?
Czy polska szkoła jest już "przystosowana" do działania w stanie niekończących się reform?
Polskie szkoły już od 20 lat funkcjonują w stanie permanentnych
reform systemowych i kulturowych. Nowe programy kształcenia oraz
wychowania, czasem nie do końca sprawdzone rozwiązania organizacyjne,
implementuje się w imię skądinąd słusznych postulatów i wymogów zmiany
systemowej, modernizacji, integracji europejskiej czy też innowacyjnej
gospodarki.
O roli samodyscypliny w edukacji
Coraz więcej wartościowych zasobów edukacyjnych powstaje poza formalnym procesem nauczania. Współczesny uczeń ma do dyspozycji ogromne możliwości samorozwoju, praktycznie w każdej dziedzinie, która może go zainteresować. Ale mieć możliwości, a z nich skorzystać, to dwie różne sprawy. Potrzeba nieraz dużo samodyscypliny, aby zrobić ten (wielki) krok ku nauce.