Prawdziwą wartość partycypacji i demokracji pokazali uczniowie, uczennice i nauczyciele, nauczycielki biorący udział w Szkole Demokracji, którzy spotkali się w Warszawie na podsumowaniu tegorocznej edycji programu. Sala konferencyjna zamieniła się we wzorcową placówkę, gdzie dzieci ze szkół podstawowych, ale i młodzież gimnazjalna i ponadgimnazjalna oraz opiekunowie i opiekunki jak równy z równym podejmowali decyzje, dyskutowali, angażowali innych do działania. Tak zakończyła się 8. odsłona programu realizowanego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Kostki narracyjne
O kostkach w nauczaniu matematyki słyszało wielu, ale o kostkach narracyjnych? Idealnych przy nauce języków (w tym oczywiście, również języka polskiego)? Warto przyjrzeć im się bliżej – możliwości wykorzystania na zajęciach mamy wiele.
Z komiksem na lekcji
Streszczenie, dialog, aranżacja zachowania postaci, dyskusja o komunikacie, mowa niezależna, czy nawet ćwiczenie interpunkcji - praktycznie wszystko można osiągnąć przy pomocy... komiksu. To uniwersalne narzędzie, za pomocą którego nauczyć możemy każdego języka.
Zwolnieni z teorii (2016)
Coraz więcej młodych ludzi angażuje się społecznie: Zwolnieni z Teorii to ponad 500 zrealizowanych projektów, które pozytywnie wpłynęły na życie 5 milionów osób! Zakończyła się druga edycja olimpiady „Zwolnieni z Teorii”, w której licealiści i studenci w swoich zespołach wymyślili i wdrożyli projekt społeczny, odpowiadający na ważny problem ich lokalnej społeczności. W tym roku zrealizowano 500 inicjatyw, które pozytywnie wpłynęły na życie 5 milionów Polaków. W sumie w programie wzięło udział 11 tys. młodych ludzi, czyli blisko 60 proc. więcej niż w roku ubiegłym.
Duży pies nie szczeka
„Duży pies nie szczeka” to inicjatywa edukacyjna Stowarzyszenia Willa Decjusza, której celem jest zwalczanie dyskryminacji i mowy nienawiści oraz promocja tolerancji oraz wyrównywanie szans w dostępie do edukacji i kultury u młodzieży z małych miejscowości. Improwizacja teatralna i wspólne muzykowanie przeciwko mowie nienawiści? To działa!
Wolontariat z Klasą – program rozwoju aktywności społecznej gimnazjalistów
Zajęcia z symulatorem starości, ćwiczenia na wózkach inwalidzkich czy spotkania z pełnymi pasji osobami z niepełnosprawnością – w taki sposób blisko 800 gimnazjalistów z 30 szkół w Wielkopolsce zostało wdrożonych do aktywnych działań wolontariackich na rzecz osób starszych i z niepełnosprawnościami. Młodzież zrzeszona w Szkolnych Klubach Wolontariatu nie czekała długo, by wykorzystać nabytą wiedzę oraz umiejętności. Przez okres roku szkolnego zrealizowała blisko 100 inicjatyw wolontariackich!
Grajmy w kości w szkole (1)
Kostki do gry to jedno z takich narzędzi edukacyjnych, które nie jest zbyt często wykorzystywane w edukacji i szkoda. Użycie kości na zajęciach z dziećmi może mieć wielorakie zastosowanie – najczęściej do nauki matematyki, ale można też grać w kości z piktogramami (rozwijając wyobraźnię i umiejętności językowe) czy sylabowe, zgłoskowe (ćwicząc wymowę). Nic nie stoi na przeszkodzie, aby na kości nakleić kody QR i już mamy zupełnie nowy wymiar zajęć edukacyjnych.