(C) Edunews.pl - INSPIR@CJE 2015

Świat wokół nas szybko się zmienia. Z mediów co chwilę dobiegają informacje, że trzeba się uczyć i zdobywać nowe kompetencje. Wymagamy tego od młodzieży w szkołach i na studiach. Muszą się uczyć! Żeby mieć potem szanse na rynku pracy. A… czy nauczyciele też się uczą?

fot. Centrum Nauki Kopernik

Kiedy mówimy o uczeniu się, zazwyczaj myślimy o szkole. Kiedy mówimy o nauczaniu – na myśl przychodzą nam nauczyciele. A kiedy odnosimy się do środowiska uczenia – prawie zawsze mamy na myśli szkolną klasę. Przeświadczenie, że właściwy proces uczenia się i nauczania zachodzi właśnie w takich okolicznościach i przy udziale tych osób jest w nas głęboko zakorzenione.

fot. sxc.hu

Z punktu widzenia dorosłego dzieci to irracjonalne, skupione na sobie i niezbyt mądre stworzenia. Tymczasem można je raczej porównać do „działu badań i rozwoju gatunku ludzkiego”, podczas gdy dorośli zajmują się „produkcją i zarządzaniem”.

fot. Centrum Edukacji Obywatelskiej

Szósta edycja programu Młody Obywatel dobiegła końca! Ten program realizowany jest przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Fundację BGK od 2010 roku. Ostatnia edycja była poświęcona działaniom w przestrzeni publicznej: badaniu najbliższej okolicy i zmienianiu jej na lepsze, angażowaniu do tego celu lokalnej społeczności. Uczestnicy programu otrzymali m. in. wsparcie w postaci materiałów edukacyjnych pt. „Zmiennicy”.

fot. Fotolia.com

Zajęcia z filozofii w szkołach to projekt, który jest efektem dyskusji minister Leny Kolarskiej-Bobińskiej z przedstawicielami nauk humanistycznych. Nowy program „Edukacji filozoficznej” będzie realizowany w tysiącu klasach w szkołach w całym kraju. Program ma zachęcić akademików do nauczania filozofii w szkołach i zacieśnić współpracę uczelni ze szkołami ponadgimnazjalnymi.

(C) Edunews.pl - INSPIR@CJE 2015

Wiedza, którą wynosimy ze szkół i uczelni często wymaga uzupełnienia chwilę po ukończeniu etapu edukacji. To, czego nauczyliśmy się w szkołach, może okazać się już nieaktualne, kiedy zaczniemy pracę. Uczyć się powinien każdy, obojętnie czy młody, czy dorosły. To niby truizm. Ale czy potrafimy sami z siebie uczyć się, dla potrzeby i przyjemności?

fot. Fotolia.com

Przeczytałam artykuł w blogu Profesora Andrzeja Blikle na temat sprawiedliwego oceniania. Jest to dla mnie bardzo ważny temat. Wydaje mi się, że ciągle staramy się ustalić, jaka jest funkcja oceniania.

Więcej artykułów…

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Ppp
    Zmniejszenie liczby, a najlepiej likwidacja egzaminów likwiduje problem egzaminów - proste i logiczn...
  • Written by Robert Raczyński
    Czegoś tu nie rozumiem, albo mi coś umknęło. Na jakiej podstawie AI dokonała tendencyjnej oceny pra...
  • Written by Robert Raczyński
    Bardzo istotne zagadnienie (zastanawiałem się już kiedyś nad tym problemem na blogu), ale nie ograni...
  • Written by Maciej M. Sysło
    Jako komentarz kilka cytatów: Oscar Wild: edukacja to rzecz godna podziwu, ale dobrze jest od czasu d...
  • Written by Ppp
    Kiedy ja chodziłem do szkoły popularna była raczej metafora "szkoła naszym spólnym więzieniem". Choc...
  • Written by Joanna
    Szacun! Wspaniałe, merytoryczne i rzeczowe, a przy tym obiektywne przedstawienie i wyjaśnienie probl...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie