Jaki jest cel nauczania przedmiotu zwanego językiem polskim? Dlaczego dzieci i młodzież powinny znać takie a nie inne lektury? Czy ma to być historia literatury oparta na znajomości głównych epok literackich i najważniejszych dzieł typowych dla omawianego okresu, fundament naszej tożsamości narodowej, czy może raczej powinniśmy zmierzać do tego, by uczniowie rozsmakowali się w literaturze? Czy wprowadzając młodych ludzi w świat poezji powinniśmy zaczynać od wierszy patriotycznych, filozoficznych, czy raczej szukać takich, w których nasi uczniowie mają szansę dostrzec własne uczucia i emocje?
Edukacja fachowców albo pseudowykształcenie
Matura i co dalej? Czy można wyobrazić sobie życie bez matury? Przy okazji egzaminów maturalnych co roku toczy się w Polsce dyskusja na temat jakości i celowości kształcenia. Czy jest to faktycznie ważny egzamin dojrzałości, czy tylko balon, który (co roku) pompujemy mitami w pogoni za (mniej lub bardziej trafnie wybranym) wykształceniem?
Ortograficzne duety
Ortografia bywa dla wielu dzieci niezwykle kłopotliwa. Mimo, że zasady ortograficzne są często powtarzane, o tym, jak trudno je opanować, świadczą liczne pytania zadawane podczas lekcji: „Dlaczego uje się nie kreskuje?”, „Czy po spółgłosce p zawsze piszemy rz?”. Od jakiegoś czasu podczas zajęć obserwuję ortograficzne zmagania moich uczniów. Każda nowo wprowadzana zasada nasuwa kolejne wątpliwości. Bo przecież prócz zasad są jeszcze wyjątki.
Doświadczenia i dobre praktyki kursów MOOC
Co decyduje o tym, że kursy MOOC są innowacyjne? Kursy te pozwalają uczniom zdobywać nową wiedzę alternatywnymi metodami, a jednocześnie zgodnie z programem nauczania. Kursy MOOC zwiększają także zdolność uczniów do kreatywnego myślenia, do samodzielnego wybierania i dopasowywania paradygmatu pozwalającego rozwiązać dany problem. Są to główne wnioski uzyskane na podstawie analizy kursu dotyczącego optymalizacji dyskretnej dostępnego na platformie Coursera.
Co dalej z cyfryzacją szkół?
„Warunkiem koniecznym w dalszej cyfryzacji edukacji jest zapewnienie wszystkim szkołom infrastruktury z szerokopasmowym internetem” – powiedziała Marta Czapińska, Szefowa Gabinetu Politycznego Ministra w Ministerstwie Edukacji Narodowej, podczas zorganizowanej wczoraj konferencji „Cyfrowa Szkoła – perspektywa rządu, samorządu i szkoły”. O tym, jakie są kierunki działań i priorytety w nowoczesnym nauczaniu rozmawiali w Warszawie przedstawiciele rządu, władz lokalnych, oświaty i biznesu.
Jeden dzień ucznia w szkole przyszłości (2)
Jak zauważa Don Tapscott, wielu uczniom wiodłoby się w szkole lepiej, gdyby system edukacyjny zmienił się tak, by uwzględnić to, jak młode pokolenie uczy się, myśli i przetwarza informacje. Czy tak się stanie?
Wiki lubi e-podręczniki
Przypominamy o konkursie „Wiki lubi e-podręczniki“ na opracowanie materiałów ilustracyjnych do cyfrowych podręczników, którego organizatorami są Ośrodek Rozwoju Edukacji we współpracy ze Stowarzyszeniem Wikimedia Polska. Zadaniem w konkursie jest stworzenie własnych materiałów, ale także zmodyfikowanie lub wyszukanie istniejących grafik na otwartych licencjach, które dostosowane będą do treści e-podręczników. Konkurs potrwa do końca sierpnia.