media i edukacjaOd kilkunastu lat obserwujemy rewolucyjne zmiany w kulturze. Rozsypał się paradygmat kultury, w którym literatura znajdowała się w centrum, utrwalała tożsamość, odgrywała rolę opiniotwórczą i była istotnym źródłem wiedzy o świecie. Nowe technologie radykalnie przyspieszyły obieg informacji, a jednocześnie zapewniły łatwiejszy i szerszy dostęp do wszelkich dóbr kultury. 
 

system oświatyZwiększenie autonomii uczelni wyższych - w tym samodzielne tworzenie przez nie programów studiów, skrócenie procedury habilitacyjnej oraz ograniczenie wieloetatowości powszechnej na wielu uczelniach - to niektóre zapisy projektu nowelizacji ustawy reformującej szkolnictwo wyższe w Polsce, która 14 września została przyjęta przez rząd. 
 

debaty edukacyjneW oczekiwaniu na pierwszy polskojęzyczny e-podręcznik do dowolnego wykorzystania zaostrzają nam się apetyty. Oczekujemy wiele po takim narzędziu edukacyjnym, będąc codziennie bombardowanymi przez informacje podawane w formie przekazu multimedialnego i coraz częściej interaktywnego. Jak projektować takie nowoczesne e-narzędzia dydaktyczne?
 

badania i analizyIdee abstrakcyjne mało związane z realiami są bardzo porywające. Czym jest koncepcja „not school”? Czy jest właśnie taką nierealną ideą? Na pewno atrakcyjną, bo znajduje swoich zwolenników. Minęły już 34 lata od momentu pojawienia się książki Ivana Illicha „Społeczeństwo bez szkoły”. Jakże groźnie mogło wydawać się jego stwierdzenie, że szkoły mogą przestać istnieć. 
 

debaty edukacyjneKrytyczne myślenie jest niezbędnym składnikiem ludzkich działań i życia. Jest kluczową kompetencją człowieka, bo determinuje znajomość, rozumienie i posługiwaniem się słowem. W tym zakresie jest morze korzyści i ocean potrzeb. Nauczyciel przecież nie może jedynie chwalić ucznia. Jak lepiej uczyć krytycznego myślenia w polskiej szkole?
 

debaty edukacyjneW brytyjskich szkołach tworzone są Teachers‘ Learning Communities (TLC) - czyli społeczności uczących się nauczycieli. Z doświadczenia szkół wynika, że najlepiej sprawdza się powoływanie grup złożonych tylko z nauczycieli, którzy dobrowolnie się zgłosili do udziału w takich zespołach. Zwykle ich przykład i osiągane przez nich korzyści działają na innych zachęcająco.

debaty edukacyjneZjawiska opisane w artykule na temat szkolnego ściągania z Internetu są przejawem czegoś, co zaliczam do „terroru Internetu”. A gdzie jest w tym wszystkim nauczyciel (czy wykładowca)? Zjawisko ściągania z Internetu dotyczy nie tylko szkoły, ale również uczelni, i nie tylko edukacji, ale wszelkich sfer, w których korzysta się obecnie z Internetu. 
 

Więcej artykułów…

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie