Blogi prowadzone przez polskich nauczycieli to raczej rzadkość. Jest to wciąż niedocenione narzędzie komunikowania się z uczniami, rodzicami i edukatorami. Popularne serwisy, jak Pokój nauczycielski czy BelferBlog są forum wymiany myślina tematy szkolne, ale w edukacyjnej blogosferze brakuje blogów dotyczących dydaktyki i bieżącej pracy nauczyciela.
Przyzwyczailiśmy się dzięki filmom do takiej wizji przyszłości, w której
obok człowieka funkcjonują roboty wykonujące różne zadania. Z drugiej
strony robotyka jest dziś nieobecna w nauczaniu szkolnym, a o robotach
wspomina się tylko przy opowiadaniach Lema. A okazuje się,
że budowanie robotów jest bardzo rozwijającym procesem, a polscy
uczniowie są w tym mistrzami!
Matematyka jest jedną z dziedzin występujących w każdej edycji badania PISA. Co
trzy lata piętnastoletni uczniowie w kilkudziesięciu krajach świata
otrzymują do rozwiązania zestaw zadań, za pomocą których próbujemy
zmierzyć ich przygotowanie do wykorzystania umiejętności matematycznych w
otaczającym ich świecie. Jak polscy uczniowie wypadli w ostatnim badaniu?
Kupowanie dzieciom prezentów jest czynnością bardzo odpowiedzialną,
tylko ilu z nas, dorosłych, ma tego świadomość? Dziś Wigilia i z pewnością mamy już prezenty dla naszych pociech. Czy były kupowane przy jakiejś refleksji, czy hurtowo - razem z innymi towarami w
supermarkecie? Czy nie kupujemy zbyt często "badziewie", ufając, że i tak się dziecko ucieszy...
Polskie szkoły już od 20 lat funkcjonują w stanie permanentnych
reform systemowych i kulturowych. Nowe programy kształcenia oraz
wychowania, czasem nie do końca sprawdzone rozwiązania organizacyjne,
implementuje się w imię skądinąd słusznych postulatów i wymogów zmiany
systemowej, modernizacji, integracji europejskiej czy też innowacyjnej
gospodarki.
Na międzynarodowej konferencji EDUCA (1-3.12.2010) w Berlinie,
przedstawiono wyniki pierwszych w Polsce badań na temat motywacji w e-learningu. Celem badania, przygotowanego przez firmę
Dom Szkoleń i Doradztwa oraz Instytut Psychologii Uniwersytetu
Jagiellońskiego, było poznanie czynników wpływających na motywację
wewnętrzną kursantów.
Coraz więcej wartościowych zasobów edukacyjnych powstaje poza formalnym procesem nauczania. Współczesny uczeń ma do dyspozycji ogromne możliwości samorozwoju, praktycznie w każdej dziedzinie, która może go zainteresować. Ale mieć możliwości, a z nich skorzystać, to dwie różne sprawy. Potrzeba nieraz dużo samodyscypliny, aby zrobić ten (wielki) krok ku nauce.
Ostatnie komentarze