Bez wątpienia komputery są w szkole potrzebne i dziś jest ich w szkołach zdecydowanie zbyt mało. W zasadzie stoją zamknięte w pracowniach komputerowych, a większości nauczycieli trudno wykorzystywać je na lekcjach, chyba, że przypadkiem sala jest wolna. Skutkiem tego, poza lekcjami informatyki, nowe technologie wykorzystywane są w szkołach niezwykle rzadko.
Laptopy (nie) dla pierwszaków?
Inwestowanie każdych pieniędzy w polską edukację ma jak najbardziej sens. Pomysł przekazania uczniom nowoczesnych technologii również jest godny rozważenia. Chociaż nie oznacza to, że słysząc o rządowych planach, nie pojawiają się wielkie znaki zapytania. Spróbujmy ocenić, czy rozdawnictwo laptopów ma sens. Czy dzięki temu polskiej szkole będzie lepiej?
Projekty dla młodych EtnoLogów
Centrum Edukacji Obywatelskiej przy wsparciu Państwowego Muzeum
Etnograficznego w Warszawie oraz Stowarzyszenia Pracownia Etnograficzna
im. Witolda Dynowskiego zaprasza uczniów oraz nauczycieli do wzięcia
udziału w programie EtnoLog – zaloguj się na ludowo! Celem programu
zachęcenie młodzieży do badania i poznania kultury ludowej.
Profesorowie oświaty pomysłem na podniesienie jakości nauczania?
Od jakiegoś czasu do nauczycieli dochodzą pogłoski o kolejnej planowanej reformie przez MEN. Lekarstwem na lenistwo nauczycieli którzy osiągnęli już stopień nauczyciela dyplomowanego (czytaj: i dalej nic więcej nie robią, bo nie trzeba się wysilać, można usiąść na laurach i wypatrywać emerytury), ma być nowy awans - na profesora oświaty lub kogoś podobnego...
On Air - edukacja medialna fatalnie zbadana
Przykładem bezsensownego wykorzystania środków UE jest projekt
badawczy On Air dotyczący edukacji medialnej, realizowany przez naukowców z włoskiego uniwersytetu Sapienza Universita
di Roma. Wzięło w nim udział 6 państw: Włochy, Niemcy, Rumunia,
Litwa, Bułgaria i Polska. Na pierwszy rzut oka temat i zamysł badań są ciekawe. Ale niestety czeka nas rozczarowanie...
Mobilna edukacja w punkcie przełomowym
Ciekawe wyniki przynosi edycja 2010 badania Speak Up, realizowanego w
amerykańskich szkołach przez organizację Project Tomorrow. Wygląda na
to, że wszyscy zgadzają się na szersze wykorzystanie
mobilnej technologii w szkole. Rodzice są za, coraz sprawniej posługują
się nią nauczyciele, a uczniowie mówią, że w ich wymarzonej klasie nie może zabraknąć mobilnych urządzeń.
Tablica interaktywna i inne bajery
Często słyszy się o barierze technologicznej między uczniami a
nauczycielami, tzn. że uczniowie są świetnie zorientowani we wszelkich
nowinkach technicznych i potrafią bez problemu obsłużyć urządzenia,
których nazw nauczyciele nawet nie potrafią wymówić. No i ogólnie –
uczniowie są nowocześni, a nauczyciele zacofani. I że czas to zmienić...