Mobilna edukacja i rozwój zrównoważony

(C) Edunews.pl - INSPIR@CJE 2015

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wszechobecność urządzeń mobilnych skłania wielu dorosłych (w tym i naukowców) do twierdzenia, że oto mamy do czynienia z globalną zarazą, która szkodzi na mózg. Jest to o tyle zaskakujące, że właśnie urządzenia mobilne są uniwersalnymi narzędziami, które posłużyć mogą świetnie do rozwoju mózgu i osobowości, jednak trzeba odkryć ich potencjał i nauczyć się nimi posługiwać.

Warto przypomnieć, że pojawienie się popularnej technologii zazwyczaj wywołuje zawsze podobne oceny i lawinę badań naukowych dowodzących, że oto mamy do czynienia z wielkim zagrożeniem… Tak mówiono o telewizji i telewizorach, walkmanach i odtwarzaczach muzycznych, nastał więc czas na smartfony i tablety…

Od pojawienia się pierwszego iPada minęło zaledwie 5 lat. W tym czasie dokonała się nie tylko rewolucja technologiczna, ale także cenowa. Smartfony i tablety są coraz tańsze i dostępne – choć jeszcze mało ich w szkołach, w domach uczniów jest ich coraz więcej. Jak są wykorzystywane? No raczej nie do edukacji… Oto zatem oświatowe wyzwanie.

„Chętny uzależni się od wszystkiego.” – zauważył Lechosław Hojnacki z Regionalnego Ośrodka Doskonalenia Nauczyciela "WOM" w Bielsku Białej i członka Superbelfrów RP, podczas konferencji INSPIR@CJE 2015 - JAK UCZYNIĆ POLSKĄ SZKOŁĘ JESZCZE LEPSZĄ? (Warszawa, 2-3 lipca 2015). Nie zastanawiajmy się, czy więcej technologii w szkole prowadzi do uzależnień – bo to wszystko zależy od tego, jak używamy w życiu różnych narzędzi. Możemy o tym bez końca dyskutować i nie dojdziemy do wspólnego stanowiska. Ale szkoła daje właśnie szansę na to, że nauczymy młode osoby (i ich rodziców może również) właściwego wykorzystania mobilnych urządzeń – do edukacji i rozwoju, a nie tylko do rozrywki. Odcinając taką możliwość, pozostawiamy faktycznie uczniów na drodze uzależnień, ponieważ w swoich domach, sami z siebie, rzadko będą wykorzystywać tablety i smartfony do nauki, a głównie do oglądania filmów, gier i komunikacji z rówieśnikami na tematy nie związane z nauką. Nauczyciel rozumiejący, jakim narzędziem dysponują uczniowie, może naprawdę pokazać dzieciom i młodzieży nowy, piękny świat, w którym kwitnie kreatywność, współpraca, dobra komunikacja. Weźmy choćby komponowanie - w tabletach i smartfonach znajdziemy setki narzędzi do profesjonalnego tworzenia muzyki. To ciągle nieodkryty potencjał w szkołach wszelkiego typu...

Innym istotnym wątkiem jest to, że technologia zamknięta w urządzeniach mobilnych pozwala nam lepiej monitorować i zarządzać… zdrowiem. Czy wskutek ich upowszechnienia mamy mniej ruchu? A może wręcz przeciwnie (sam przymiot „mobilny” to sugeruje) – dają właśnie motywację do ruchu i narzędzia do jego monitorowania i rejestracji?

Zobaczmy inspirujące wystąpienie Lechosława Hojnackiego na Inspir@cjach 2015:

***

Organizatorami Inspir@cji 2015 są: portal o nowoczesnej edukacji Edunews.plFundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz firma Think Global. Partnerem merytorycznym konferencji jest grupa Superbelfrzy RP.

Partnerem strategicznym konferencji jest projekt Mistrzowie Kodowania firmy Samsung Electronics Polska.

Partnerami instytucjonalnymi są Fundacja Rozwoju Systemu EdukacjiOśrodek Rozwoju EdukacjiWarszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń. Partnerami biznesowymi są firma Learnetic SA oraz strefa nowoczesnej edukacji Edustore.eu.

Partner medialny: Głos Nauczycielski.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Zobacz inne wystąpienia z INSPIR@CJI 2015:

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie