Mobilna edukacja i rozwój zrównoważony

(C) Edunews.pl - INSPIR@CJE 2015

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wszechobecność urządzeń mobilnych skłania wielu dorosłych (w tym i naukowców) do twierdzenia, że oto mamy do czynienia z globalną zarazą, która szkodzi na mózg. Jest to o tyle zaskakujące, że właśnie urządzenia mobilne są uniwersalnymi narzędziami, które posłużyć mogą świetnie do rozwoju mózgu i osobowości, jednak trzeba odkryć ich potencjał i nauczyć się nimi posługiwać.

Warto przypomnieć, że pojawienie się popularnej technologii zazwyczaj wywołuje zawsze podobne oceny i lawinę badań naukowych dowodzących, że oto mamy do czynienia z wielkim zagrożeniem… Tak mówiono o telewizji i telewizorach, walkmanach i odtwarzaczach muzycznych, nastał więc czas na smartfony i tablety…

Od pojawienia się pierwszego iPada minęło zaledwie 5 lat. W tym czasie dokonała się nie tylko rewolucja technologiczna, ale także cenowa. Smartfony i tablety są coraz tańsze i dostępne – choć jeszcze mało ich w szkołach, w domach uczniów jest ich coraz więcej. Jak są wykorzystywane? No raczej nie do edukacji… Oto zatem oświatowe wyzwanie.

„Chętny uzależni się od wszystkiego.” – zauważył Lechosław Hojnacki z Regionalnego Ośrodka Doskonalenia Nauczyciela "WOM" w Bielsku Białej i członka Superbelfrów RP, podczas konferencji INSPIR@CJE 2015 - JAK UCZYNIĆ POLSKĄ SZKOŁĘ JESZCZE LEPSZĄ? (Warszawa, 2-3 lipca 2015). Nie zastanawiajmy się, czy więcej technologii w szkole prowadzi do uzależnień – bo to wszystko zależy od tego, jak używamy w życiu różnych narzędzi. Możemy o tym bez końca dyskutować i nie dojdziemy do wspólnego stanowiska. Ale szkoła daje właśnie szansę na to, że nauczymy młode osoby (i ich rodziców może również) właściwego wykorzystania mobilnych urządzeń – do edukacji i rozwoju, a nie tylko do rozrywki. Odcinając taką możliwość, pozostawiamy faktycznie uczniów na drodze uzależnień, ponieważ w swoich domach, sami z siebie, rzadko będą wykorzystywać tablety i smartfony do nauki, a głównie do oglądania filmów, gier i komunikacji z rówieśnikami na tematy nie związane z nauką. Nauczyciel rozumiejący, jakim narzędziem dysponują uczniowie, może naprawdę pokazać dzieciom i młodzieży nowy, piękny świat, w którym kwitnie kreatywność, współpraca, dobra komunikacja. Weźmy choćby komponowanie - w tabletach i smartfonach znajdziemy setki narzędzi do profesjonalnego tworzenia muzyki. To ciągle nieodkryty potencjał w szkołach wszelkiego typu...

Innym istotnym wątkiem jest to, że technologia zamknięta w urządzeniach mobilnych pozwala nam lepiej monitorować i zarządzać… zdrowiem. Czy wskutek ich upowszechnienia mamy mniej ruchu? A może wręcz przeciwnie (sam przymiot „mobilny” to sugeruje) – dają właśnie motywację do ruchu i narzędzia do jego monitorowania i rejestracji?

Zobaczmy inspirujące wystąpienie Lechosława Hojnackiego na Inspir@cjach 2015:

***

Organizatorami Inspir@cji 2015 są: portal o nowoczesnej edukacji Edunews.plFundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz firma Think Global. Partnerem merytorycznym konferencji jest grupa Superbelfrzy RP.

Partnerem strategicznym konferencji jest projekt Mistrzowie Kodowania firmy Samsung Electronics Polska.

Partnerami instytucjonalnymi są Fundacja Rozwoju Systemu EdukacjiOśrodek Rozwoju EdukacjiWarszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń. Partnerami biznesowymi są firma Learnetic SA oraz strefa nowoczesnej edukacji Edustore.eu.

Partner medialny: Głos Nauczycielski.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Zobacz inne wystąpienia z INSPIR@CJI 2015:

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Komórka a kondycja psychiczna uczniów
Chodziłem o szkoły w czasach "przedkomórkowych" i zapewniam, że jak lekcje są nudne, trudne, postrze...
nauczycielka wf napisał/a komentarz do Nowa podstawa programowa WF, czyli przerost formy nad treścią
Czy wie ktoś, w którym miejscu rozporządzenia zaczyna się podstawa programowa dla szkoły branżowej I...
Ppp napisał/a komentarz do Pierwsze dni po powrocie do szkoły
Po pierwsze - nie straszyć! Że będzie więcej nauki, że będzie trudniej itp.Pozdrawiam.
Czemu nie? Głupio, nielogicznie postawione pytanie może dotyczyć ciekawego problemu, który trzeba po...
Podstawa programowa nie opisuje szczegółowo oceniania. Oceniamy osiągnięcia ucznia wynikające z pods...
Jan napisał/a komentarz do Kto lub co jest konkurentem dla nauczycieli?
Postscriptum: minęło parę dni i nic, cisza, żadnych kontrargumentów, żadnej odpowiedzi, a specjalnie...
Czy w poprzednich podstawach programowych nie było zapisane, że przy ocenianiu ucznia bierzemy pod u...
Jan napisał/a komentarz do Dura lex, sed mala lex
Znajomy dyrektor szkoły (dziś jest już na emeryturze) powiedział mi parę lat temu w przypływie szcze...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie