Internet staje się kluczowym narzędziem rozwoju i edukacji młodzieży, której nowe technologie i sieć towarzyszą niemal od narodzin. Aby był aktualnym i w miarę pełnym narzędziem nauki dla polskich uczniów, powinniśmy zadbać o to, aby znalazły się w nim bogate zasoby edukacyjne porządnej jakości i najlepiej w języku ojczystym. Pytanie, czy mają to być zasoby otwarte (np. na wolnych licencjach), czy zamknięte (np. na platformach wydawców), jest dla mnie mniej istotne. W tej chwili problemem jest jeszcze brak szerokich zasobów, albo inaczej – wielki edukacyjny śmietnik zasobów przeciętnej jakości, nieraz błędnych, z których najczęściej korzystają uczniowie wobec braku innych, poważniejszych materiałów.
MAPPTIPE - krok dalej niż Google Presentations
W ramach projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Fundacja Nauka i Wiedza udostępniła niedawno w sieci innowacyjne narzędzie do tworzenia prezentacji multimedialnych. Ideą przedsięwzięcia jest stworzenie narzędzia, dzięki któremu ma szansę powstać duża, spójna i merytorycznie wiarygodna baza multimedialnych zbiorów edukacyjnych. To coś jakby taki edukacyjny „YouTube”.
Gry w świecie edukacji
Czy gry mają cokolwiek wspólnego z uczeniem (się)? Jakie jest ich miejsce w krajobrazie edukacyjnym? W tej kwestii wypowiedzieli się uznani amerykańscy badacze tematu, nauczyciele ze szkół wykorzystujących gry jako narzędzia dydaktyczne oraz firmy rozwijające gry edukacyjne. Wydaje się, że jest to wciąż mało odkryty obszar dydaktyki.
Rodzice, dzieci i technologie
Już 35% rodziców chce kontaktować się ze szkołą przez Internet w telefonie komórkowym – wynika z najnowszego sondażu przeprowadzonego przez Wydawnictwo Librus. Ale w rodzinie to dzieci orędownikami nowych technologii i one wskazują, z których technologii warto najlepiej korzystać. Ponad połowa z nich chciałaby zmienić swój telefon na bardziej nowoczesny i użyteczny.
Nauczyciel interaktywnej klasy w świętokrzyskiem
Jedną z najważniejszych barier w rozwoju nowoczesnej edukacji w szkołach są kompetencje nauczycieli, nie zawsze na poziomie zapewniającym swobodne korzystanie z różnych narzędzi edukacyjnych w klasie. Eksperci szacują, że około 10% polskich nauczycieli dobrze radzi sobie z nowymi technologiami. Większość potrzebuje jednak szkoleń, ale także samodyscypliny w częstym korzystaniu z TIK w codziennej praktyce edukacyjnej.
Jak Wikipedia zmienia edukację
Portal Online College Courses zamieścił ciekawą analizę wpływu Wikipedii na procesy edukacyjne. Warto krótko zaprezentować, co zdaniem amerykańskich edukatorów zawdzięczamy największej elektronicznej encyklopedii. Co by o Wikipedii nie mówić i myśleć, jest ona mocno (na trwałe?) wpisana w „krajobraz“ edukacji na całym świecie.
Dokąd zmierza sieć i co to oznacza dla edukacji?
Sieć przyszłości, w której wszyscy będziemy „zanurzeni“ nie będzie raczej podobna do współczesnego internetu i zrewolucjonizuje życie człowieka. Może być nią sieć semantyczna, nad którą trwają prace już od kilku lat. Rząd brytyjski powołał niedawno Institute for Web Science, którego celem jest badanie potencjału nowej sieci dla rozwoju społecznego.