Coraz więcej uczelni wyższych w Stanach Zjednoczonych myśli nad szerszym
wykorzystaniem metody mieszanej w programie nauczania. Doświadczenia płynące z wielu uniwersytetów są pozytywne. Z badań
jakościowych wynika, że zastosowanie dwóch różnych metod nauczania w
trakcie kursu – tradycyjnej i edukacji online – działa
mobilizująco na studentów.
Za mało ICT w edukacji
Technologie informacyjno-komunikacyjne, które towarzyszą nam na co dzień, ciągle w zbyt małym stopniu są wykorzystywane jako narzędzia wspierające nauczanie. Ich potencjał edukacyjny jest ogromny, ale często edukatorzy i uczniowie nie potrafią go skutecznie wykorzystać. Czy problemem jest brak wiedzy, czy niska świadomość korzyści z użycia ICT w edukacji?
Po pierwsze: zainteresować innowacjami
Kogo zainteresować innowacjami? Oczywiście nauczycieli, ale uczniów
też. Pewnie każdy z nas kiedyś coś wymyślił i
nowego zrobił w szkole. Innowacje są interesujące, zwykle emocjonujące, stresujące i wymagające,
ale też przyjemne oraz użyteczne, a przede wszystkim ważne w szkolnym i
osobistym życiu. Na ile są one dziś potrzebne i ważne? Czy pomaga w
tym Internet?
Technologie na horyzoncie a edukacja
Tempo rozwoju technologicznego jest tak szybkie, że w ciągu kilku lat życia możemy obserwować kilka generacji tego samego produktu (dobrym przykładem są iPody). Dziś trudno rozwijać się i pogłębiać wiedzę nie korzystając z najrozmaitszych narzędzi cyfrowego świata. Jakie technologie będą miały największy wpływ na uczenie się i nauczanie w najbliższych latach?
Internet przyszłości coraz bliżej
Czy potrafimy sobie wyobrazić świat bez Internetu? Co by się
stało, gdyby pewnego dnia sieć znikła? Albo gdyby kompletnie zatkała się ilością
przesyłanych informacji?
Scenariusz taki wcale nie jest niemożliwy. Dlatego przez najbliższe
trzy lata 120 specjalistów z 9 polskich uczelni i instytutów naukowych
będzie pracować nad Internetem Przyszłości.
Innowacje przychodzą do szkoły z zewnątrz
Zainteresować nauczycieli innowacjami? Tak! Ale jak? System szkolny jest dość oporny względem wprowadzania innowacji w
nauczaniu. Być może to
jest powód, dla którego system oświaty w Polsce ciągle postrzegany jest
jako produkt XIX wieczny. Jest jedno wyjście w duchu XXI wieku –
otworzyć się bardziej na innowacje przychodzące do szkoły z zewnątrz.
Innowacyjne narzędzia służące edukacji
Amerykański Związek Producentów Oprogramowania (SIIA) co roku przygląda
się najnowszym technologiom pod kątem możliwości ich
wykorzystania w edukacji. Spośród 29 aplikacji zgłoszonych do Inkubatora
Innowacji w ubiegłym roku – wybrano 10 produktów,
natomiast dwa wyróżniono jako narzędzia mające duże szanse na sukces w sektorze edukacji.
Ostatnie komentarze