Tempo rozwoju technologicznego jest tak szybkie, że w ciągu kilku lat życia możemy obserwować kilka generacji tego samego produktu (dobrym przykładem są iPody). Dziś trudno rozwijać się i pogłębiać wiedzę nie korzystając z najrozmaitszych narzędzi cyfrowego świata. Jakie technologie będą miały największy wpływ na uczenie się i nauczanie w najbliższych latach?
Innowacje przychodzą do szkoły z zewnątrz
Zainteresować nauczycieli innowacjami? Tak! Ale jak? System szkolny jest dość oporny względem wprowadzania innowacji w
nauczaniu. Być może to
jest powód, dla którego system oświaty w Polsce ciągle postrzegany jest
jako produkt XIX wieczny. Jest jedno wyjście w duchu XXI wieku –
otworzyć się bardziej na innowacje przychodzące do szkoły z zewnątrz.
Po pierwsze: zainteresować innowacjami
Kogo zainteresować innowacjami? Oczywiście nauczycieli, ale uczniów
też. Pewnie każdy z nas kiedyś coś wymyślił i
nowego zrobił w szkole. Innowacje są interesujące, zwykle emocjonujące, stresujące i wymagające,
ale też przyjemne oraz użyteczne, a przede wszystkim ważne w szkolnym i
osobistym życiu. Na ile są one dziś potrzebne i ważne? Czy pomaga w
tym Internet?
Internet przyszłości coraz bliżej
Czy potrafimy sobie wyobrazić świat bez Internetu? Co by się
stało, gdyby pewnego dnia sieć znikła? Albo gdyby kompletnie zatkała się ilością
przesyłanych informacji?
Scenariusz taki wcale nie jest niemożliwy. Dlatego przez najbliższe
trzy lata 120 specjalistów z 9 polskich uczelni i instytutów naukowych
będzie pracować nad Internetem Przyszłości.
Innowacyjne narzędzia służące edukacji
Amerykański Związek Producentów Oprogramowania (SIIA) co roku przygląda
się najnowszym technologiom pod kątem możliwości ich
wykorzystania w edukacji. Spośród 29 aplikacji zgłoszonych do Inkubatora
Innowacji w ubiegłym roku – wybrano 10 produktów,
natomiast dwa wyróżniono jako narzędzia mające duże szanse na sukces w sektorze edukacji.
Przekonać do gier edukacyjnych
Czy gry mogą stać się powszechnie wykorzystywanym narzędziem
edukacyjnym? Przekonani są o tym twórcy inicjatywy ENGAGE Learning –
europejskiej sieci organizacji z dwunastu krajów członkowskich UE,
którzy od ponad roku realizują projekt badawczo-szkoleniowy przekonując
nauczycieli, że warto wprowadzić komputerowe gry edukacyjne na zajęcia
lekcyjne.
Laptop i projektor w każdej klasie
O programie „Laptop dla każdego ucznia“ pewnie nikt już dziś w Polsce
nie pamięta. Pomysł upadł, zanim jeszcze zaczął się na dobre
krystalizować. Był nie do końca przemyślany,
zaprezentowany w pośpiechu i raczej na fali euforii. Ale sama
inicjatywa nie jest zła. Trzeba ją tylko lepiej przygotować. I przyjąć
nieco inne założenia, na przykład takie, jak w Irlandii.