(C) Edunews.pl

W szkole na każdym etapie kształcenia ważna jest różnorodność doświadczeń edukacyjnych. W pierwszych latach nauki powinniśmy dostarczać uczniom możliwości pracy z wieloma narzędziami i technologiami, aby równomiernie stymulować rozwój fizyczny, społeczny, psychiczny i intelektualny. Nie możemy o tym zapominać także wówczas, gdy już w naszej klasie mamy tablety lub inne technologie – trzeba dobrze zastanowić się, jak optymalnie wykorzystać ich potencjał dla edukacji.

fot. Muzeum POLIN / Plan Warszawy 1934

Znamy go głównie jako pedagoga i pisarza, ale jest również ojcem dziecięcej rewolucji w historii prasy. Dziś pewnie zaczynałby karierę dziennikarską jako bloger, jednak w czasach, gdy żył – w pierwszej połowie XX wieku – takiej możliwości nie było. Nie istniał Internet, tylko tradycyjne gazety. W jednej z nich – tygodniku satyrycznym "Kolce" – debiutował Janusz Korczak. Potem stworzył własne pismo - "Mały Przegląd", pierwszą na świecie gazetę redagowaną przez dzieci i dla dzieci.

CC-BY-SA Fundacja Panoptykon

Jak uczyć dzieci i młodzież korzystania z nowych technologii w sposób świadomy i odpowiedzialny? Jak angażować rodziców uczniów do działań na rzecz rozwijania kompetencji cyfrowych dzieci? Odpowiedzi na te pytania można znaleźć w najnowszej publikacji Fundacji Panoptykon pt. „Wychowanie do życia w cyfrowym świecie. Przewodnik dla nauczycieli i nie tylko”. Ponieważ treść publikacji dotyczy także rodziców, autorzy publikacji przygotowali także osobną broszurę dla nich przeznaczoną.

Fot. ZSS w Kowanówku

Czy nauczanie dziecka z autyzmem może być niekonwencjonalne? Jak pokonać niechęć dziecka do nauki? Jak pobudzić je do działania? Na te pytania szukamy odpowiedzi odkąd zaczęłyśmy pracę z dzieckiem ze spektrum autyzmu. Okazało się, że technologie mogą pomóc.

fot. Wikipedia - strona www

15 stycznia 2016 Wikipedia, największa encyklopedia w historii ludzkości, skończyła 15 lat. To dlatego w niektórych kalendarzach można już znaleźć oznaczenie - Dzień Wikipedii. Od momentu jej powstania tysiące wolontariuszy z całego świata poświęciły swój czas i energię, by podzielić się wiedzą. Z każdym człowiekiem na Ziemi, za darmo, bez warunków wstępnych. Może warto ją bardziej efektywnie wykorzystać też w szkole?

fot. Marcin Polak

O kodach QR wiemy już bardzo dużo. Znamy wiele kreatywnych sposobów na ich edukacyjne wykorzystanie i wiemy, że jest to wręcz nieograniczone morze możliwości. Ostatnio, dzięki mojej partnerce eTwinning z Włoch, poznałam narzędzie do tworzenia QR-kodów w zupełnie innej formie niż te znane mi dotychczas: http://mal-den-code.de.

fot. Fotolia.com

Nastąpiła jakościowa zmiana w dyskusji o technologiach i ich funkcji w rozwijaniu kluczowych kompetencji. Dziś już nie pytamy, czy technologia zmienia nasze nawyki, styl życia i sposób uczenia się, ale w jaki sposób rozwija niezbędne kompetencje, a szczególnie te związane z budowaniem kapitału społecznego.

Więcej artykułów…

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie