Nauczyciele historii mają do dyspozycji coraz ciekawsze zasoby
edukacyjne w internecie i w postaci różnych multimedialnych pomocy
naukowych. Mają już chyba wszelkie narzędzia do tego, aby uczynić z ich
lekcji ciekawe, rozwijające i twórcze zajęcia na temat cywilizacji
człowieka, uczące interpretacji zmieniającego się na przestrzeni wieków
świata.
Nowe technologie w edukacji
Nie ma skutecznej edukacji bez nowych technologii. Tradycyjne formy
nauczania nie są akceptowane przez uczniów, zaś
konsekwencje trzymania się ich przez nauczycieli widać po
wynikach egzaminów, z roku na rok coraz słabszych. Jak
sprawić, żeby system edukacji zaczął efektywniej i na szeroką skalę
korzystać z technologii informacyjno-komunikacyjnych?
Telefony komórkowe pomogą zatrzymać epidemię
W Polsce w sieci możemy znaleźć dziesiątki różnych wewnętrznych
szkolnych regulacji zakazujących uczniom przynoszenia i korzystania z
telefonów komórkowych. W Japonii, wręcz przeciwnie, każdy telefon
traktowany jest jak narzędzie, które może uratować niejedno życie.
Jeśli tylko wszyscy zostaną odpowiednio nauczeni, jak w pełni
wykorzystać jego funkcje.
Podkastowa edukacja
Nowe jest piękne. Nowe stwarza wielkie możliwości. Tyle na pewno możnapowiedzieć o potencjale, jaki stwarza środowisko edukacyjne oparte o izintegrowane z nowoczesnymi narzędziami multimedialnymi iinteraktywnymi. Dobrym przykładem jest inicjatywa uruchomiona przezwładze oświatowe stanu Virginia – edukacyjny serwis podkastowy.
Lekcje o mieście z nowej perspektywy
Nauka historii, biologii, fizyki, matematyki czy informatyki w
stołecznych szkołach może być bardziej interesująca, bo będzie
dotyczyła miejsc, które są dobrze znane uczniom. Nauczyciele
wykorzystując specjalnie przygotowane scenariusze zajęć pokażą uczniom
miasto i jego przestrzeń z nowej perspektywy. Wykorzystają w tym celu
zdjęcia lotnicze i satelitarne.
Technologie cyfrowe przeciwdziałają wykluczeniu w edukacji
Jednym ze sposobów na kształtowanie systemu edukacji włączającej,
obejmującego wszystkie dzieci bez względu na ich zróżnicowane potrzeby
i możliwości edukacyjne, jest wykorzystanie popularnych narzędzi
społecznościowych dostępnych w Internecie – nawet takich, jak Facebook
czy Twitter – przekonują eksperci brytyjskiej Futurelab.
Wirtualne praktyki na uczelniach
Nowe technologie przynoszą przełom na uczelniach - odkąd wprowadzono narzędzia zapamiętujące ruch i symulatory, nauka pewnych umiejętności stała się dużo łatwiejsza, tańsza, a przede wszystkim bardziej bezpieczna. Szczególnie w zawodach, które wymagają długiego kształcenia praktycznego w trudnych warunkach, jak w przypadku ratownictwa.