Problemy budżetu w Wielkiej Brytanii zmusiły nowy rząd do radykalnych cięć wydatków. Niestety prawdopodobnie ze stratą dla brytyjskiej (i globalnej) edukacji. Po 12 latach działalności zamknięta została BECTA – Brytyjska Agencja ds. Technologii Edukacyjnych i Komunikacyjnych, która odpowiedzialna była m.in. za proces wdrażania narzędzi ICT w brytyjskim systemie szkolnym.
Netbooku nie idź tą drogą, czyli uważajmy na antynowoczesne technologie cyfrowe
W ostatnim okresie do szkół zaczęły w zauważalnej skali trafiać modne technologie: tablice interaktywne oraz mobilne pracownie netbooków. Firmy komercyjne zachęcają do zakupu i stosowania oprogramowania wspomagającego proces dydaktyczny, które reklamują jako nowoczesne i interaktywne. Uwaga! Jego „użycie zgodnie z ulotką” bywa bardzo szkodliwe.
ICT obowiązkowo w szkołach!
Uczenie z komputerem zapisano w nowej podstawie programowej nauczania. Zawiera ona zapis o obowiązku kształcenia uczniów w zakresie pracy z komputerem i stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych już od Iklasy szkoły podstawowej. Trzeba o tym stale przypominać, aby nikt z nauczycieli w szkołach o tym nie zapominał.
Netbook dla każdego ucznia, rewolucja dla każdego nauczyciela
Rośnie w Polsce liczba szkół, które uczą z netbookami w systemie 1:1. Mobilny komputer dla każdego ucznia zdecydowanie zmienia perspektywę wyboru strategii pedagogicznej, metod pracy i środków dydaktycznych. Netbook daje zdecydowanie więcej możliwości tworzenia sytuacji dydaktycznych niż tradycyjny podręcznik (i więcej niż tradycyjny komputer!).
Test nowoczesnego nauczyciela
Na czas Świąt Wielkanocy sięgniemy po nieco lżejsze tematy. Bob
Harrison, konsultant Brytyjskiej Agencji ds. Nowych Technologii
Edukacyjnych, opracował test dla pedagogów, sprawdzający, w jakim
stopniu korzystają oni z technologii
informacyjno-komunikacyjnych, do których są przyzwyczajeni i których używają ich uczniowie.
Gry a umiejętności matematyczne
W dwunastu szkockich szkołach realizowany jest eksperyment, który polega na szerokim wykorzystaniu gier w nauczaniu matematyki, dzięki czemu uczniowie będą lepiej zrozumieć prawa matematyki i potrafić je wykorzystać w praktyce. Pomysłodawcą strony z grami matematycznymi - MangaHigh.com - jest prof. Marcus du Sautoy z Uniwersytetu Oksfordzkiego.
Za mało ICT w edukacji
Technologie informacyjno-komunikacyjne, które towarzyszą nam na co dzień, ciągle w zbyt małym stopniu są wykorzystywane jako narzędzia wspierające nauczanie. Ich potencjał edukacyjny jest ogromny, ale często edukatorzy i uczniowie nie potrafią go skutecznie wykorzystać. Czy problemem jest brak wiedzy, czy niska świadomość korzyści z użycia ICT w edukacji?
Ostatnie komentarze