Prostą metodą pracy z uczniami (idealne dla edukacji wczesnoszkolnej) jest tzw. lapbook. Dosłownie to książka, którą sami przygotowujemy z dziećmi, a która jest idealnie spersonalizowana. W klasie każdy lapbook przygotowany przez uczniów może być inny. Metoda ta odznacza się nieograniczonymi walorami edukacyjnymi od lektur, nauki liczenia, poznawania przyrody po naukę języków obcych. Ogranicza nas tylko kreatywność uczniów i nauczyciela.
Szalony chińczyk
Jako niepoprawny ludolog, „czerpię inspirację” (jak ładnie określił kiedyś na spotkaniu poznańskiej grupy Polskiego Towarzystwa Badania Gier jego założyciel Augustyn Surdyk) z wielu różnych gier. Moje zawodowe zboczenie, zapewne znane wielu z wam, polega na każdorazowym zastanawianiu się przy poznaniu nowej gry, czy przypadkiem nie udałoby mi się jakoś jej zastosować na zajęciach.
Gramy w piktogramy
Edukacja matematyczna dzieci rozpoczynających naukę szkolną to interesujące doświadczenie, ale i prawdziwe wyzwanie dla nauczycieli. Dzieci we wczesnej edukacji, jak wskazują badania, lubią rozwiązywać zagadki, łamigłówki, grać w gry pozwalające rozwijać intuicje matematyczne.
Wykorzystanie Diigo w nauce języka obcego
Jak zrobić ćwiczenie na słownictwo lub gramatykę, maksymalnie angażując uczniów? Potrzebne nam będzie: konto na Diigo, tablety/telefony z zainstalowaną aplikacją Diigo (są na Androida oraz na iOS) oraz komputer podłączony do rzutnika/drukarka.
Wyrywaniec słowny
Sposób na urozmaicenie lekcji? Potyczki karciane na rozgrzewkę, przed rozpoczęciem zajęć, na powtórkę materiału. Emocje gwarantowane. Zabawa wciąga, liczy się spostrzegawczość, szybkość i wiedza.
Multimedialne lekcje: muzyka Baroku
Fragmenty najbardziej znanych fug, oper i oratoriów. Biogramy największych kompozytorów epoki: Bacha, Haendla, Vivaldiego. Opis konstrukcji popularnych instrumentów. To wszystko w jednej, multimedialnej prezentacji, w ciągu dwóch kwadransów kompetentnie przedstawiającej muzykę baroku.
Ortograficzne duety
Ortografia bywa dla wielu dzieci niezwykle kłopotliwa. Mimo, że zasady ortograficzne są często powtarzane, o tym, jak trudno je opanować, świadczą liczne pytania zadawane podczas lekcji: „Dlaczego uje się nie kreskuje?”, „Czy po spółgłosce p zawsze piszemy rz?”. Od jakiegoś czasu podczas zajęć obserwuję ortograficzne zmagania moich uczniów. Każda nowo wprowadzana zasada nasuwa kolejne wątpliwości. Bo przecież prócz zasad są jeszcze wyjątki.