fot. Pixabay.com - domena publiczna

Szkoły

fot. domena publiczna - Pixabay.com

Szkoły

fot. Edunews.pl

Szkoły

domena publiczna - Pixabay.com

Szkoły

fot. Adobe Stock

Szkoły

fot. Edunews.pl

Szkoły

fot. Fotolia.com

Szkoły

fot. Edunews.pl

Szkoły

fot. Fotolia.com

Szkoły

fot. Fotolia.com

Uczelnie

fot. Fotolia.com

Uczelnie

fot. Fotolia.com

Uczelnie

fot. Fotolia.com

Uczelnie

fot. Fotolia.com

Uczelnie

fot. Stanisław Czachorowski

Uczelnie

fot. sxc.hu

Uczelnie

fot. Fotolia.com

Uczelnie

fot. Fotolia.com

Uczelnie

fot. Fotolia.com

Przyszłość edukacji

fot. Fotolia.com

Przyszłość edukacji

fot. Adobe Stock

Przyszłość edukacji

fot. Fotolia.com

Przyszłość edukacji

fot. Fotolia.com

Przyszłość edukacji

fot. Fotolia.com

Przyszłość edukacji

fot. Fotolia.com

Przyszłość edukacji

fot. Fotolia.com

Przyszłość edukacji

fot. Fotolia.com

Przyszłość edukacji

fot. Fotolia.com

Poczytaj

fot. Fotolia.com

Poczytaj

fot. Fotolia.com

Poczytaj

fot. Fotolia.com

Poczytaj

fot. Stanisław Czachorowski

Poczytaj

fot. Wydawnictwo Mamania

Poczytaj

fot. Fotolia.com

Poczytaj

fot. Fotolia.com

Poczytaj

domena publiczna

Poczytaj

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Ostatnie komentarze

Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
system oświatyW naukach przyrodniczych bezpośrednie obserwacje i eksperymen- ty są najważniejszymi metodami poznawania. W szkole – to „królewska para” metod uczenia się, wymagająca pomysłowości, samodzielności i przedsiębiorczości, czyli aktywizacji uczącego się. Jak w epoce Internetu i medialnej edukacji organizować bezpośrednie uczniowskie obserwacje i dobre eksperymenty?
 
Walory eksperymentu
Obserwacje i eksperymenty są metodami bardzo dobrymi, sprawdzonymi i preferowanymi od lat przez dydaktykę, bo mają problemowy charakter, uwalniają indywidualny potencjał i wymagają wysiłku, wielostronnie aktywizują, uczą też współdziałania i porozumiewania się, a przede wszystkim motywują do uczenia się i dają konkretne edukacyjne korzyści. A one nie muszą się mieścić w standardowym rozumieniu edukacyjnych korzyści, które stale jeszcze bazuje na założeniu, że edukacyjna korzyść – to posiadanie i rozumienie wiedzy oraz zdolność jej odtwarzania.

Stymulowanie pytań
Myśląc o edukacyjnych korzyściach z eksperymentowania dla uczącego się warto przyjąć zasadę, że prawdziwym zadaniem nauczyciela, nie tylko biologii, chemii czy fizyki, jest stymulowanie pytań i motywowanie uczniów do samodzielnych poszukiwań. Trafnie to określił Albert Einstein, wskazując, że trzeba doskonalić samodzielne poszukiwanie. Powiedział, że: prawdziwym zadaniem nauczyciela nie jest dostarczanie odpowiedzi, ale stymulowanie pytań i zachęcanie do samodzielnych poszukiwań.

Eksperymentujmy!
Edukacyjny eksperyment – to taka metoda nauczania i uczenia się, która polega na przygotowywaniu i dokonywaniu eksperymentów oraz ma charakter edukacyjny, czyli wyraźnie akcentuje czynności uczenia się. Ma duże znaczenie w twórczym uczeniu się i edukacji kreatywności. Opiera się na podejmowaniu wybranej trudności lub konkretnego problemu i poszukiwaniu jego rozwiązania, aby je sprawdzić i stosować. Domaga się przede wszystkim:
»  dostrzegania i przemyślenia sedna wybranego problemu, 
»  sformułowania problemu, celów i hipotez roboczych, 
»  zaprojektowania technik wykonania obserwacji, doświadczeń i pomiarów, 
»  tworzenia szczegółowych procedur i instrukcji wykonawczych (planu pracy), 
»  dokonania zamierzonych obserwacji, doświadczeń i pomiarów, 
»  zarejestrowania ich wyników i przebiegu, 
»  dokonania sprawdzenia (czasem powtórzenia) uzyskanych wyników i ich porównania, 
»  dokonania samooceny efektów eksperymentu.
 
Edukacyjny eksperyment to ten, który daje uczącemu się wymierne korzyści, czyli jest atrakcyjny i użyteczny w jego edukacji. Jego realizacja bazuje na samodzielnym lub grupowym dostrzeganiu i rozwiązywaniu przez uczniów problemów – trudnych, interesujących zadań (zwykle cyklu zadań realizowanych w dłuższym czasie). Punktem wyjścia jest poszukanie i sformułowanie problemu oraz, jak w każdej innej metodzie pracy, stawianie osobistych celów. Całe, często nie proste i nie łatwe działania projektowe i wykonawcze, zmierzają do osiągnięcia określonych i precyzyjnie sformułowanych celów edukacyjnych akceptowanych przez nauczyciela i uczących się.

Metody eksperymentalne są stare jak nauka, a może i starsze, bo ciekawski człowiek przecież od początku swego istnienia wszystko, co było nowe to dotykał, wąchał i próbował (małe dzieci też to lubią). Uczenie się – nauczanie metodami eksperymentalnymi jest dziś modne i przeżywa swój renesans przede wszystkim z racji wielostronnego aktywizowania uczniów. A tak naprawdę ma sporą historię. Jest przykładem starej, sprawdzonej metody, która bardzo dobrze sprawdza się dziś i można ją uznać za nowoczesną – bo umożliwia osiąganie celów obecnej edukacji. Nowoczesną metodą jest de facto każdy sposób uczenia się: myślenia, poszukiwania, działania, werbalizowania i dokonywania samooceny efektów, który ma wysoką atrakcyjność i skuteczność oraz akcentuje: samodzielne poszukiwanie wiedzy, posługiwanie się Internetem, tworzenie nowych produktów oraz uczy krytycznego myślenia, decydowania, rozwiązywania problemów i dokonywania samooceny.

Eksperymentalne uczenie się
Eksperymentalne uczenie się ma dwie zasadnicze formy. Jest to uczenie się biologii, chemii czy treści innych przedmiotów poprzez przygotowywanie i wykonywanie eksperymentów oraz jest to także eksperymentalne uczenie się w ogóle, czyli stosowanie i próbowanie subiektywnie nowych sposobów nabywania umiejętności i wiedzy dla uczącego się.

Wykonywanie eksperymentów jest wymagającym sposobem nauczania i uczenia się. Jest różnie opisane w poradnikach o aktywizujących metodach nauczania i nie bez powodu zyskało popularność. Nauczyciele doceniają to, że uczniowskie eksperymenty edukacyjne (choć niektóre ryzykowne) umożliwiają odniesienie umiejętności i wiedzy szkolnej do rzeczywistych problemów przyrodniczych, ale i społecznych, szkolnych, osobistych czy też rodzinnych. Warto eksperymentować!

(Notka o autorze: dr Julian Piotr Sawiński, nauczyciel konsultant Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie, członek zespołu e-Redakcji Edunews.pl)