Polacy są przedsiębiorczym narodem – przekonują organizatorzy kampanii „Polska przedsiębiorcza“. Historia wielokrotnie pokazała, że gdy znikały bariery hamujące przedsiębiorczość, pojawiała się wśród Polaków inicjatywa, powstawały firmy. Najlepiej to widać wśród osób, które z różnych przyczyn opuściły nasz kraj i biznes rozwijały za granicą, osiągając znakomite rezultaty.
A jednak można dziś dostrzec pewne symptomy zmiany (poprawy), chociaż absolutnie nie są one wynikiem działań polityków. Następuje zmiana pokolenia – młodzi ludzie, którzy dorastali już w warunkach gospodarki rynkowej, coraz chętniej podejmują ryzyko własnej działalności gospodarczej, wierząc we własne siły i rozwijając dobre i często innowacyjne pomysły. Postanowili także wziąć się samemu za promocję przedsiębiorczości w Polsce, uznając, że nikt nie będzie w stanie tego lepiej zrobić i nikt też nie będzie miał lepszych intencji do wprowadzania zmian. I tak powstała narodziła się kampania „Polska przedsiębiorcza“, która na przestrzeni ok. 18 miesięcy przyczyniła się do powstania setek firm w Akademickich Inkubatorach Przedsiębiorczości, założonych przez studentów i absolwentów najróżniejszych kierunków.
Mamy już zatem wyzwoloną wielką aktywność młodych osób, którzy coraz chętniej przychodzą do inkubatorów przedsiębiorczości ze swoimi pomysłami, ale nadal koszmarne i niejasne prawo, wysokie podatki hamujące inicjatywę i biurokratyczne kłody rzucane pod nogi. Słowem – wyzwań w Polsce jest w tym obszarze wiele i przydałoby się więcej aktywności po stronie rządzących, aby je po kolei podejmować.
Osobną kwestią jest edukacja przedsiębiorczości, rozumiana jako rozwijanie wśród młodych osób umiejętności i pogłębianie wiedzy, dzięki której będą oni mogli swobodnie działać na rynku. Tu mimo wszystko również mamy spore zaniedbania, ponieważ przedmiot podstawy przedsiębiorczości w szkołach ponadgimnazjalnych nie spełnił pokładanych w nim nadziei i okazał się zbiorem zbyt teoretycznych i raczej nieprzydatnych informacji. Dlatego należy cieszyć się, że powstają w ramach „Polski przedsiębiorczej“ inicjatywy, które nastawione są na praktyczną edukację przedsiebiorczości i mogą okazać się bardziej skuteczną formą dotarcia z „iskrą przedsiębiorczości“ do młodych ludzi. O edukacyjnych planach w tym zakresie mówi Justyna Gaj, prezes nowopowołanej Fundacji Polska Przedsiębiorcza.
Ostatnie komentarze