Wakacje w pełni. Większość powodów, dla których osoby uczące się tak bardzo chciały, żeby się wreszcie rozpoczęły, po części znalazły się w totalnej odstawce. Bo jest całkiem gorąco. Czasami też za bardzo wieje i burze jak się okazuje są nazbyt niebezpieczne. Na pewno też irytuje powtarzające się puste gadanie, że trzeba coś zmienić w swoim życiu (a może i w szkole) i że zaraz się zacznie (rok szkolny…). Jest różnie. Co zrobić, żeby odzyskać energię i wrócić do szkoły z nowymi siłami?
Dużo mówi się o tym, że nauczyciele nie powinni korzystać z podręczników, tylko sami tworzyć programy nauczania. Znam wielu nauczycieli, którzy naprawdę porzucili podręczniki, również tych, co mówią, że nie korzystają, a w rzeczywistości korzystają i tych, którzy uważają, że po to są podręczniki, aby z nich korzystać. Sytuacja jest skomplikowana, gdyż rodzice często domagają się podręczników, a z kolei inni narzekają, że muszą je kupować, a potem one nie są w pełni wykorzystane.
Moje spojrzenie od środka na edu-światek, czyli kto zarabia na nauczycielach… Od 30 września nie będzie już Microsoft Flip (od jakiegoś czasu nie ma już Flipgrid). Platforma zostanie zamknięta i przetransformowana w wewnętrzne narzędzie dostępne tylko z poziomu Teams, czyli dostępne dla tych, którzy mają pracownicze konto w MS Office 365.
Zdjęcia i filmy z udziałem dzieci to codzienność w internecie. Choć udostępniane często w dobrych zamiarach, to konsekwencje tych publikacji mogą stanowić zagrożenie dla dobra i bezpieczeństwa dzieci. Hejt, cyberprzemoc, kradzież cyfrowej tożsamości i pedofilia to tylko niektóre z nich. Urząd Ochrony Danych Osobowych wraz z Fundacją Orange opublikowali poradnik, który może wesprzeć placówki, organizacje i wszystkich dorosłych w dbaniu o lepszą ochronę dzieci w erze cyfrowej.
Istnieją sprawdzone metody na angażowanie uczniów do obowiązków szkolnych, sposoby na tworzenie atrakcyjnych zajęć i zadań dla dzieci oraz różne pomysły na komunikację z rodzicami. Najlepiej, jak takie działania zostaną uruchomione na samym początku roku szkolnego – dobry start w szkole jest bardzo ważny.
Przekonanie, że komputery służą głównie do grania, to tylko nieprawdziwy stereotyp. W rzeczywistości sprzęt może pomagać w nauce wielu przydatnych umiejętności – obsługi programów graficznych, edytorów tekstu, programowania, komunikatorów itd. Jaki model będzie odpowiedni dla dziecka? Od laptopów przeznaczonych dla uczniów można mieć inne oczekiwania niż w stosunku do sprzętu gamingowego albo do biura. Poniżej zaprezentujemy wybrane modele, które świetnie sprawdzą się w edukacji.
Lekcje wychowania fizycznego nieraz budzą obecnie skrajne emocje wśród uczniów, rodziców i nauczycieli. Porównując dzisiejszy WF z dawnymi czasami, zauważam znaczące różnice, zarówno w podejściu uczniów i nauczycieli, jak i w celach edukacyjnych realizowanych w trakcie lekcji.
Transformacja przestrzeni szkoły powinna zaczynać się od zmiany w nastawieniu całej społeczności szkolnej i odpowiadać na potrzeby nauczycieli i uczniów związane z koncepcją pedagogiczną, jaka przyjęta została w szkole. Coraz więcej osób związanych z edukacją formalną zaczyna zdawać sobie sprawę z tego, że metody, jakie stosujemy w szkole oraz treści programowe muszą ulec zmianie, jeśli chcemy nadążyć za zmieniającym się światem. Musimy ponownie przeanalizować i wymyślić edukację – nauczanie i uczenie się – od nowa, na miarę XXI wieku. Dotyczy to także korzystania z przestrzeni, w których uczymy (się).
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.
Serdecznie zapraszamy na seminarium Edukacja przyszłości: uczeń-nauczyciel-szkoła 2030 organizowane przez Instytut Obywatelski oraz Ośrodek Badań nad Przyszłością Collegium Civitas. Spotkanie odbędzie się 16 czerwca 2010 r. w godz. 10.30 – 15.00 w PKiN, wejście główne, piętro XII, Collegium Civitas w Warszawie.
W spotkaniu wezmą udział eksperci reprezentujący środowiska edukacyjne i instytucje zajmujące się szeroko rozumianą edukacją. W drugim panelu zaproszeni przedstawiciele administracji publicznej odniosą się do tych zagadnień pod kątem możliwości ich zrealizowania.
Swój udział w seminarium potwierdzili m.in. Minister Edukacji Narodowej Katarzyna Hall, Włodzimierz Paszyński (wiceprezydent m.st. Warszawy), prof. Krystyna Szafraniec (Uniwersytet M.Kopernika w Toruniu), prof. Tomasz Szkudlarek (Uniwersytet Gdański), red. Edwin Bendyk (Polityka).
W trakcie seminarium pod dyskusję uczestników oraz ekspertów poddana, zostanie edukacja przyszłości w Polsce. Jakiej szkoły będziemy potrzebowali w 2030 roku?
Patronat medialny nad seminarium objął portal o nowoczesnej edukacji Edunews.pl
Ostatnie komentarze